Thursday, April 7, 2011

xbahaya ke?

Jepun mohon maaf


xbahaya ke kepada industri pengankapan ikan..waduh....waduh....Malaysia ada meng import ikan2 dari Jepun tak ye?



TOKYO - Kerajaan Jepun memohon maaf kepada masyarakat antarabangsa dan penduduk negara itu, semalam selepas terpaksa membuang 11,500 tan air dicemari radioaktif ke dalam Laut Pasifik, kelmarin.

Ketua Setiausaha Kabinet Jepun, Yukio Edano berkata, kerajaan menyedari kesan tindakan itu tetapi menegaskan ia perlu dilakukan bagi menghalang lebih banyak masalah dan pencemaran di kawasan loji Fukushima Daiichi.

Kerajaan turut mempertimbang mengenakan sekatan ke atas makanan laut keluaran negara itu selepas ikan yang dicemari radioaktif ditemui di kawasan perairan di selatan loji itu.

Proses mengalirkan air tercemar ke laut bermula kelmarin dan dijangka mengambil masa selama lima hari, menurut pegawai syarikat pengendali loji, Tokyo Electric Power (Tepco).

Selain itu, air yang mengandungi radioaktif lima juta kali ganda lebih tinggi daripada had yang dibenarkan dikesan di sekitar loji itu.

Lebih 60,000 tan air tercemar berada di dalam tangki simpanan loji Fukushima selepas pekerja menggunakan air laut bagi menyejukkan reaktor nuklear yang rosak akibat gempa.

Lautan Pasifik mempunyai jumlah air seperti 300 trilion kolam renang dan air tercemar yang disalurkan ke laut bersamaan dengan lima kolam renang.

Sementara itu, Tepco mula membayar wang ihsan kepada mangsa krisis nuklear yang terpaksa berpindah dari kawasan sekitar loji terbabit, semalam.

Gempa sekuat 9.0 pada skala Richter dan tsunami pada 11 Mac lalu menyebabkan hampir 28,000 orang terkorban dan hilang manakala ratusan ribu lagi kehilangan tempat tinggal.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails