Saturday, December 29, 2012

BIZI...BIZI....

Assalamualaikum...selamat hari sabtu semua...tak lama dah kita nak buka sekolah balik...minggu ni bermula 26-31/12 sangat sibuk bagi guru-guri kerana panggilan mesyuarat bertubi-tubi non -stop...untuk memulakan sesi persekolahan 2013 nanti...

hari ini saya kena ke sekolah lagi..tapi yang bestnya tak perlu mengilik 2putera dan 2puteri saya seperti semalam. fuhh..lega sedikit. thakz tu cik somi kerana bekorban kelas bahasa inggerisnya kat uiam...sianpun adooo..namun manalah hndak di transitkan anak kami nan berempat itu hari mingguni...pengasuh pulak tengah cuti bersalin. tq abe...jasamu dikenang..namun..jangan mintak upah nak bby lagik pulak..eden ponatttt...

entri pnjng melebar...kes bizi 1
bizi dengan hal anak-anak yang remeh temeh sehingga tak sempat nak jenguk cucu kakak ipar kat PutraJaya..janganla mereka salah anggap..walaupun sebenarnya memang ber chinta nak ke PuteraJaya yang jauh nun....jauhler sangat kannnnn dari batu caves ni.

bizi ke 2..bizi membasuh rumah musim cuti sekolah...basuh semua lantai dari tangga dapur hingga ke tangga depan...walaupun sebenarnya rumah saya tiada anak tangga..main langkah bendul aje....biasalah...dah ada ank nak membesarni kencing dan beraknya ada yang tereksiden. bila dah ada baby nie, asma yang dah nak masuk 4tahuntu saya suruh pi kencing berak dan basuh sendiri..tahu-tahulah bila budak yang kurang cukup mumayiz lagitu masuk tandas..kaki basuh gituw-gitue ajer sebelum keluar.kadang-kadang lupa basuh kaki..was -was betul bila nak solat..time teringat saya pakai selipar..time selipar lesap saya berjengket...time nak cepat saya terpaksa berjalan atas kain buruk..entahlah najis ada di mana-mana aje rasanya...

moleklah kita berwaspada dan sedikit sensitif bab najis dan ibadahni..



makanya cerita membasuh rumahni... berhempas pulaslah saya and the geng cilik nan 3 pulun basuh& bilas rumah cukup 3x dengan air mutlak.. part paling seronok anak-anak adalah time pancut air dalam umah ler. masatu sume buat aksi superman terbang atas lantai..si no4; umar, saya kurung kat ceruk dinding pagar dengan kerusi kayu separa bulat..sian dia..xleh join..kecit-kecit bahaya main lantai basah anak oii..jatuh terhempas kepala..nanges mak oiiii....

bizi ke 3..bizi nak belajar menjahit baju kurung..nama aje bizi nak menjahit..potong leher bajupun belum lepas...tention betui..ilmu yang dapat dr geng sekolah sebelum beranak dulu agaknya lepas sekali keluar dengan uri si umar aritu kot...nampak gayanya kena menuntut semulala....

bizi ke 4..bizi memujuk dan mengajar iqrak kakak faqihah dan abg muaz..cita-cita mak ayah melangit tinggi..nak hantar anak-anak ke tahfiz..tapi tang iqrak pun belum lepas...abg muaz tu dah kronik sangat..mklumlah duku emaknya malas mengajar...sekarang anaknya plk yang malas baca..baru iqrak 5.macammana nak join sek tahfizni. risau betul. tengah pulun utk habiskan iqrak6...tapi macam tak sempat dahni.nk buka sekolah dah anak oiii....

tapi rasanya ziarahtu saya terpaksa bagitau cik somilah..risau jugak..dah lama budaktu beranak..xsampai-sampai lagi saya ke sana...apa pulak di kata kakak ipar nanti..kak ipar tu baik sangat...ambil berat pasal kami semua..sebelum dia jauh hati..baik saya pegi...

sayani nak kena ubah skit perangai...malas nak ziarah orang..bukankah Allah suka orang yang menghubungkan silaturahimmm!!!! insya Allah...Ahadni maybe ajak cik somi pergi.

Published with Blogger-droid v2.0.9

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails