Monday, April 29, 2013

SUSU DEBU

Setahu saya dari kecil hingga besar memang saya hantu susu... (jangan gelak dulu) bukan susu dada tau...susu debu...

Semasa kecil ummi akannbuatkan saya segelas besar susu fernleaf setiap hari dan disejukkan di dalam peti. Sebaik sahaja pulang daei sekolah, itulah yang akan saya terkam dahulu..sungguh lazat.

Bila time mengandung..saya juga minum susu debu..kalau duit ada byk saya beli anmum untuk ibu mengandung. Kalau dah semput, saya beli nespray sahaja.. kalau dah nazak sangat saya beli duthlady... hahahahahah...duthlady murah sesikit dan susunya kurang ber krim..

Harini saya biat susu neapray dicampur milo ..milo ais ....bila nak minum..haihhh....rasa lain macam bau nya... mual dan busuk...agaknya bertambahnyabusia ke siri ke 3ni membuatkan deeia bau dan ras saya sudah tidak ngam dengan susu debu ni..

"Mama, tak pernah Muaz minum air milo yang paling sedap tapi rasa nak termuntah ini"....ngomel anak sulungku... hahahhaah...dalam hati bukan kau saja nak...mama pun rasa nak muntah..bau nya cukup mual..yekkkkkk.... tapi habis juga segelas untuk saya.. cepat2 saya pi bilas demgan air masak kosong..huhuhuhu....

Minggu lepas saya buat cek kesihatan di sekolah...selepas makan 1jam saya cek darah... amboi..tinggi betul gula saya.. 8.0.. darah rendah tetapi asid urik tinggi. 6.2....

memang ada keturunan kencing manis dan penyqkit gout pun...risau juga.. nampaknya dah masuk ketiga siries ni, memang kena pantang makan..bukqn pantang jumpa nak makan tau...entahla boleh tahan atau tidak.

Semoga hari tua kita membawa seribu kebahagian buat kita..bukan seribu penyakit... nauzubillah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails