Friday, November 2, 2018

SAYA BERJANJI......

Assalamualakum semua,

sihat kah pembaca dan silence reader di luar sana. saya dan keluarga alhamdulillah.. cuma diuji dengan sedikit  selsema dan batuk.  sayala yg paling teruk skit.. dalam keadaan kandungan 30 minggu, bila batuk teruk, perut turut sakit. tekak luka kerana banyak batuk. namun, tiada ubat yg kuat utk hilangkan batuk untuk orang mengandungni. saya cuma bertahan dgn minum air suam campur limau kasturi aja.. kadang2 teguk jugs ubat batuk gamsat plus tu, utk hilangksn gatal takak... 5 minit sjs bertahan pun..
bila batuk aja syik terkencing.. penat tau membilas kain kencing orang tua ni. hahahahahhhahhaahhhhaha.


well, bila mengandung ni, macam-macamkan.. saya dah beberapa mingguni , selera turun betul. mkan nasi di sekolah aja, tupun sebab gigil menahan lapar. kalau ikutkan selera, masakan kantintu mcm kertas pasir aja... dialog upin ipin kan.. dgn biskut yaya..hahahha. balik rumah mmg tak masak dah sekarang. balik rumah, banayk masa saya tidur , baringkan perut yg beratni juga. perut xderla berat sgt sebenarnya. tapi sejak saya angkat 1 kotak tamarcocoa tempohhari, badan saya sakit, urat punggung, paha dan ari-aripun sakit. berdiri paling lama 10 minit aja.. rasa mcm nak jatuh. kaki dah lenguh.

lepas bersalinni saya kena banayk pantang dan berurut.
insyaAllah

pasal janji pulak ya.
 🔺dengan ini saya berjanji pada diri saya untuk tidak lagi membaca cerita2 kisah benar tentang poligami kerana ia membuatkan saya fikir yang bukan-bukan sekarang. emosi ibu mengandungni sungguh fragilekan. tetiba dia sedih.. tiba2 dia akan bertukar jadi takut.. tak kurang juga dia suka menangis.. aduhai... mula pandang negetif aja pada setiap whatapp suami yang  berlawanan jantina.. 

🔺🔺saya juga berjanji dgn diri sendri tidak akan lagi cuba mencari dan berfikiran negetif tentang apa2 perkara yg melibatkan poligami, perempuan2 yg mgkin akan mencuri hati suami saya dan dll tentang bab ini.


bukan apa, ada kawan saya yg berumur  pertengahan 30an, dia dimadukan masa pantang. org ust ustazah tu..suaminya bukan calang2 manusia.. sekarang dah berjawatan , menang pilihanraya aritu. tapi kawan saya kata mmg puas hati kasih syg dan  pembahagian masa oleh suaminya sb suaminya mmg warak. tapi kadang2 cemvuru memang tak boleh ditepis katanya. ya saya tahu.. tapi hati ini tetap tak boleh  blahlaaaa....degan itu, saya cuba tenteramkan hati saya dgn google ceramah2 ustaz2 terkenal tentang poligami. ingtkan makin tenteram hati saya..makin teruk jadinya..

mungkin juga pengalaman keluarga sendri, mak saudara, kawan2 lain menyebabkan saya makin fobia.. seterusnya stress. 

saya pun pelik. pipi saya cengkung kebelakangan ini. sebab saya dah xlalu nak makan di rumah especially waktu mlm. saya cuit2 aja makanan yg suami bawa balik.. saya banyak minum air cicah biskut aja utk hilangkan lapar. 

saya skrg suka sgt nampk cantik..ahahha jangan tak tahu sebelum g  sekolah, wajib saya pakai foundation, loose power, lipstik dan blusher. hahahaa itulah penangan mengandung baby boy.. memg suka berhias. nk berhias depan suami, siap kat saya perasan.. saya rasa malu. jdi saya suka berhias masa nak gi sekolah, tak sempat dia nak tgk muka saya.. tapi takla keterlaluan..ustazah kang. tapi masih nampakla skit saya pakai pemerah pipi.. rata2 kawan2 perempaun kata saya cantik sb marykay..hehehe rasa saya kalau semua melawa mmg akan lawa, tak kira guna produk apapun..tapi yang saya perasan, kulit maka saya sgt lembut dan mudah sgt apply sebarang foundation dan loose powder sejak menjaga muka dgn set marykay. lagipun saya xpayah risau tentang bahan kimia berbahaya.. arykay sgt selamat. sebenarnya bila kulit buka sihat bila pakai bedak, kita akn nampak lebih glowing.

pernah tak , dulu, kita pakai bedak nampak  kusam @ gelap. mcm foundation tu xkena dgn tone kulit kita??? hahahahha mgkin betul, kita salah pilih tone kaler, tpi salah satu penyebabnya juga, kulit muka kita kusam sb tidak menjaga dgn baik, kulit mati banyk di muka menyebabkan bedak kita menjadi tak sekata dan mudah hilang. kita hendaklah rajin scrub muka kta agar sel kulit mati cepat tanggal dan sel kulit baru akan tumbuh cepat. dalam marykay pun ada set ini..namanya set microdermabration. ada krim yg penuh benda2 halus seperti pasir, utk scrub muka. guna 2x sahaja seminggu utk scrub.tp pore minimizer tu kena guna hari2, 2x sehari..dan juga calitkan vitamin c. bila kuit mati dah di remove, guna pula pore minimizer kemudian guna pula vitamin c.. sedapnya vit c tu masuk dlm kulit muka yg dah bersihkan..

mehla cuba, tak rugi utk cantik..menambahkan konfiden org kata. suami nk kata perasanpun, lantaklaaaaaaaaaaa. diatu kalau isteri melawa skit dia kata perasan, tpi bila dia jumpa perempuan lawa di luar, hatitu bergetar juga.. mesti mengaku peremuan tu lawa walaupun dalam hati, kannnnnn.. bukanke depa pun melawa juga  ke. klu tak, xder lawa sgt pun.


si hidung penyek.. rasa sedikit semangat bila nampak muka ada seri walaupun sebenarny memang huduh..hahahhhahha


lepas sihat bersalinni, saya akan cuba

masuk kelas bersenam untuk kuruskan badan..kecilkan mana yg kena kecilkan agar body mantab dan seksi dari dalam..hahahhaahhaha.. punyala tekad nak tambat hati suami,kan. jgn pulak lepas kurus kita makin seksi nk tunjuk kat org luar.. dlu masa gemok mcm lembu, pandai plk pakai baju besar2 nak tutup. bila kurus mcm nk telanjang pula plakai baju..xsyukurkan???


saya akan peruntukkan sedikit duit gaji utk ke spa sekurang2nya 1 x sebulan untuk service muka @badan. biar awet.. baru suami terkenang2..eh...iyeke terkenang2..takut makin naik menyampah sb isteri makin gatal dgn dia??? hahahhahahahah

oklah kawan2. saya kena beransur..nk solat asar.. dh terkucil lagini,batuk..kenaambik wuduk baru.. nk ujanni, n k kena ambik anak cepat. yg
jumpa lagi ya



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails