Thursday, September 8, 2022

PENCERAIAN DI USIA TUA…..

Penceraian Aflin Syukri , pelakon dan pelawak terkenal dlu-dlu zaman saya dulu, tidaklah mengejutkan sangat buat saya.

ia biasa....
biasa buat seorang isteri yang sudah lama bersabar dan simpan ...
agar anak-anak membesar dengan tenang dan riang....
belajar dengan cemerlang.....
agar mereka semua hidup berjaya dan senang.

kesabaran isteri itu....
boleh jadi sebentar cuma..alasan, aku masih muda...bekerjaya....
aku mampu hidup sendiri tanpanya di sisi,
buat apa memendam rasa, hidup dalam berduka.
cerai itu lebh baik dari tersiksa merana.

kesabaran isteri itu....
Ada yang bertahan hingga ke tua,
Alasan, aku tidak punya kerja, 
Jika bercerai sudah tentu anak tiada yg biaya,
Kalau adapun mungkin tidak seberapa
Kerana ayahnya pasti sudah berbini muda, 
Juga bimbang anak2 perempuan dicop tiada ayah kerana punyai emak yang derhaka,
 hingga dicerai suami hingga menjanda,
Mungkin perangai ank2 perempuannya juga bak induknya,
Risau tak berkahwin atau terhina anak anaknya 

Maka jenis isteri ke2 bertahan hingga ke tua,
Dari perangai buruk yang dan layanan yang ehsannya tiada, 
Hinggalah sampai suatu masa, bila hati dah remuk kecewa,
Sabar dan takut tidaklag menggugah jiwa,
Rela bercerai diusia tua,
Walaupun tidak akan ada lagi nafkah untuknya,
Demi mencari ruang diri dan bahagia,
Merawat luka dan mencari ketenangan jiwa.








No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails