Monday, March 12, 2012

Rotavirus

Assalamualaikum semua....

bila ada anak kecil..masa berblogging pun terpaksa dikurangkan. nak tidurkan dia..nak mandikan dia, nak pakaikan baju si dia..kena letak minyak telon kat perut si dia agar tak msuk angin....sekarang saya pakai minyak musika baby punye...( hahahah,ini iklan tak berbayar) kerana minyak nonaroguy yang sanagt wangi itu sudah habis.....xtaula bila lagi nak ke booth nonaroguy....

sudah 2hari Umar demam teruk..panasnya membimbangkan saya sehingga 2 harini tidur saya tak menentu. berjaga untuk lapkan badan dan kepalanya. Umar susah nak makan ubat. kat botol doktor tulis kena makan 2.5ml ubat demam warna oren tu...huss...saya sempat bagi 0.5ml ajebila nk masukkan lagi 0.5ml ,umar terus muntah dengan banyak. habis sume susu dalam perutnya keluar.makanya terpaksalah saya guna manual iaitu: lapkan badan dan kepala dengan air ramasan pucuk daun rambutan..alhandulillah, cepat sejuknya.

tadi terbaca tentang virus yang sedang menyerang anak-anak kita di Perak dan semakin menular ke negeri lain iaitu ROTAVIRUS...serius saya risau kalau-kalau Allah nak menguji kami dengan penyakit ini, memandangkan tadi Umar muntah 2 kali dan membuang air besar sekali. walaupun tanda-tandanya belum ada..risau itu pasti ada...jadi semua moms....sila cek anak anda dan pastikan ke klinik jika bayi atau nak-anak anda mempunyai tanda-tanda ini:

* Demam
* cirit-birit air
* muntah tanpa henti
* Dehydration
* Otot-oto sakit dan cram
* mata cengkung
* kulit kasar/kering
* bibir kering/pecah2
* air kencing kurang, so check pada diapers anak

Bagaimana Rotavirus Tersebar

* Najis yang terkena virus Rotavirus boleh tersebar melalui tangan, objek-objek dan permukaan terbuka dan mungkin juga melalui pernafasan. kanak-kanak atau bayi selalunya memasukkan tangan dan jari yang infected dengan rotavirus ke dalam mulut jadi mula la penularan rotavirus.

Cara Mencegah Penyakit

* Bayi anda diberikan vaccine, vaksin Rotavirus. diambil seawal 8 minggu sehingga 8 bulan. Ia diambil melalui mulut bayi atau kanak-kanak
* Jaga kebersihan kawasan rumah especially kalau ada bayi yang kecil.
* Ajar Basuh tangan anak-anak sebelum makan

terima kasih kepada blog iniye..akak copy.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails