Monday, January 14, 2013

MENYAMBUNG TALI SILATURRAHIM

Alhamdulillah...syukur kepada Allah kerana tengahari tadi kami sekeluarga dapat mengeratkan tali silaturrahim dengan kakak ipar saya yang berada di Sri Kembangan.

hadis berkaitan murah rezeki:
Rasulullah berkata:
"Barang siapa ingin dilapangkan rezekinya dan dilambatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungi sanak-saudaranya." – [Riwayat Bukhari]

sudah 3 kenduri dia buat..saya tak hadir. hanya suami dan anak-anak sahaja yang pergi. kali ini kami tekadkan hati ke sana. teringatkan dia baru dapat cucu sulung yang akan di bawa terbang ke Mesir ujung bulanni..maka kami rasa amat wajar kami ke sana..walaupun ber kancil dan berbekalkan sedikit lagi duit (budjet utk buah tangan dan oleh2 buat baby Abdul naafi'. penuh muatan kereta kami..anak di belakang 3&ummi saya ada sekali.kami di depan juga bertiga bersama umar.

alhamdulillah...semoga niat kami ingin menyambung silaturahim ini di berkati Allah. semoga Allah murahkan dan berkati rezeki kami..in sya Allah.

teriyang-iyang kata-kata kakak ipar " dulu masa zaman 2orang anak k.za yang masuk tahfiz..sangat berjimat.. beberapa tahun pakaian tak berganti baru..meja kerusi tidak dibeli..kerana hanya bergaji rm2+++..yuran 2anak ke sekolah tahfiz sahaja sudah rm800. memang kena susah dahulu..baru kita dapat hasil yang manis di kemudian hari...masya Allah....kata-kata ini menjadi pendorong kepada saya agar bersabar dengan ekonomi kami sekarang...hanya doa dipinta agar kehidupan kami diberkati Allah dunia akhirat...aminnn

buat suami...abang...tak apalah kalau kita tidak ada rezeki nak membeli perabot murah yag akan diadakan 15/1 ini (walaupun sudah menunggu 2tahun)...insya Alah..kalau ada rezeki, kita akan dapat yang lebih baik lagi di masa akan datang..hahahaha..sebenarnya ayat pujuk diri.

kepada gudang-gudang baby kiko ...disney dan pakaian kanak-kanak...kami bercuti tahun ini...kita rakyat maheranni..time2 kilang nak habiskan stok lerr kita membeli untuk baju raya@baju jalan2..murah bayak kalau nak dibandingkan kat sogo nun..

terfikir-fikir..lambat lagike kawan suamitu nak bayar hutang nan ciput..agar kami dapat sedikit belanja sementara menunggu gaji ini...bateri kereta suami nak kena ganti baru...kata mereka jenis BOach paling elok untuk jenis kereta wish ..dalam rm280..masih belum boleh beli kerana muaz dah banayk kali merengek bagitau gurunya sudah acap kali bertanye bila nak beli buku teks dan buku aktiviti..

maka saki baki duit yang ada kami labur kan kepada buku ituw. maka claim suami rm300...alhamdulillah licin dalam sehari..yang mengharukan cik suami boleh lagi membeli donut big apple untuk kami yang menunggu dalam kereta sementara dia ke kedai membeli buku teks..alhamdulillah..punya suami yang amat menyayangi dan bertanggubgjawab.

risau suami pergi kerja dengan motor...hujan panas tak kisah sanagt...risaukan kemalangan....jem...lori bas banyk dan agak samseng...

hurm..hanye berbekal rm60 untuk kami bahagikan ...perjuangan minggu ini...moga ummi tak menghiddu kekeringan duit kami bulan ini...nanti dia kesian dan tak leh tidur lena..huhuhu

Sesungguhnya rezeki Allah amat luas....kita bersabar sahaja...

Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails