Monday, June 16, 2014

3 MINGGU LAGI




Assalamualaikum,
apa khabar rakan maya saya sekalian. harap semuanya sihat dan gumbira di samping keluarga tercinta. di saat kita bergembira dan bahagia, ingatlah ada rakan kita di luar sana yang sedang mengalirkan air mata.. aisehhhh..... nak minta simpati pulak ye... saya terkenangkan seorang bogger juga berstatus seorang ibu yang setiap hari menangisi nasib ank perempuannya seorang doktor yang koma ketika proses melahirkan ank keduanya. kini hanya terbaring di atas katil seperti mayat bernyawa..sungguh pilu. ada isteri yang kematian suami dengan meninggalkan 4 orang anak yang masih di sekolah rendah dan salah seorang anaknya autism...beratnya dugaan si ibu...

kami baru pulang dari kampung sabtu 2 hari yang lepas. pulangpun sebentar sahaja kerana menghadiri majlis perkahwinan anak saudara suami disamping ingin berjumpa mak dan ayah mertua yang sedang uzur. selama 2,3 hari itu juga saya kuat berfikir tentang tempat berpantang unutk kali ini. akhirnya saya membuat keputusan untuk berpantang di selangor saja dan bersalin di hospital selayang. setelah keputusan itu dibuat, saya mula merisik khabar prosedur untuk menuruskan jenazah serta kos kos nya.. rupanya mahal juga unutk urusan kematian nikan. memang mencecah dan melebihi rm1k juga. saya terbayangkan bagaimana orang yang susah dan tiada simpanan di bank sebanyak itu untuk urusan kematian, memang agak membebanka. patutla di hari kematian tabung duit sentiasa ada.. rupanya untuk belanja urusan pemakaman latu. tp tengoklah juga, kalau yang matitu kaya raya, bini pun dua, projek beratus ribu, rasanya tak payahla nak l;etak botol kan.... xpasal-pasal orang susah nak menziarahi si matipun susah hati..huhuhhuhuhuhu. adalah kisahnya dulutu...tapi tak mahulah saya mengaibkan sesiapa di sini..cukuplah jadikan pengajaran.

ok, saya ceritakan bab servey untuk persediaan kematian. bolehlah kita berkira-kira untuk membuat persediaan diri sendiri, jangan pula membebankan anak isteri nanti. elok juga kalau  masuk khairat kematian di kampung atau kawasan kita menetap tu.. tak adalah anak isteri garu kepala mana nak cekau duit untuk uruskan kematian kita kan.

kalau nak mandikan jenazah di hospital dan dikafankan di sana, kita kena berurusan dengan majlis agama islam. di setiap hospital, ada satu pejabat khas majlis agama islam untuk menguruskan jenazah yang tidak dituntut atau pesakit aids. tapi  mereka juga boleh uruskan  jenazah biasa kalau ada permintaan daripada pihak keluarga yang sukar untuk melakukannya di rumah. 

di hospital


  • mandi dan kafankan +- rm700
  • bawa ke masjid untuk di solatkan + sediakan nasi bungkus untuk jemaah yang solatkan jenazah
  • upah ustaz yang mengimamkan solat dan segala-gala di kubur +-rm100
  • upah gali liang lahad +-rm100 
Jumlah  anggaran= +-rm1200

kalau nak mandikan dan kafankan di masjid, saya belumlagi bertanyakan kepada orang yang arif bab tu, insyaAllah nanti saya minta suami call. ikutkan hati, mahu sahaja saya sendiri yang call abang Aziz yang uruskan liang lahad tu tapi rasanya tak manis pula... baik suami saya yang call. lagipun bila bertanya tanyakan hal ini, masuk bilik , saya akan menangis sendiri.. alahai hati, kenapalah engau sungguh lemah.. sudah  lelahkah  bersabar ????  sudah 6 bulan lebih bersabar, cekalkanlah hatimu,  telanlah  sendumu... hanya 3 minggu lagi rahimmu mengandungkannya....

saya berpesan kepada suami agar kali ini, biarkah dia sendiri yang uruskan uri ank kecil kami ni sehingga di tanam...setelah 4 orang anak , dia tak perah tengokpun rupa uri itu..apa lagi menemani saya yang sedang kesakitan untuk melahirkan....mungkin kali ini abg berpeluang menemani saya keika sakit dan sempat menjadi orang tukang azan untuk si kecil..juga buat kali pertama..amin









No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails