Sunday, June 21, 2015

SUKA DUKA BERSAMA

TAMARCOCOA

Alhamdulillah.. ALLAH masih memberi kami peluang, ruang dan rezeki untuk memasarkan tamarcocoa kepada masyarakat di samping menambahkan sedikit pendapatan... Alhamdulillah.

Sepanjang berada dengan Tamarcocoa, kelarisannya memang tidak dapat di sangkal..kadang kadang selang 3 hari kami akan ke stokis negeri untuk restok tamarcocoa dan barangan Alhaddad yang lain.

Bila kami ambil stok, kami Terpaksa guna cash Ataupun transfer dahulu sebelum datang ambil barang.. Nah... Ini part yang paling perit. Banyak keadaan di mana kami kekurangan modal pusingan untuk restok barang. Masalahnya adalah ada segelintir customer yang meng order barangan..minta di hantar ke rumah add captoin di situ.. Nak segera. Malamni juga..lewatpun x apa sebab customer nak esok pagi". Kami pun hantarlah dengan harapan agar customer tersebut membayar penuh jumlah stok yang di beli. Tapi ada kekangan di situ. Customer minta tangguh bayaran sehingga customernya membayar...kadang2 bayarannya di tangguhkan sehingga seminggu dan dua minggu.kadang kadang geram juga dengan orang kitani. Nak berniaga tapi kedekut mahu keluarkan modal. Bila peniaga melayu nak maju jika customer melayupun begitu.. Kami juga tidak mengenakan cas penghantaran memandangkan berapalah sangat komisen yg akan downline akan dpt Kalau sy berkira pasal kos penghantaran.. Kasihan itu memang masalah utama kami..huhuhuhu.

Pengalaman pahit juga bila customer sy dikalangan kawan baik dan Teman sekerja.. Mereka terlupa bayar.. Adeh.. Sakit nya Itu di sini ( sambil tunjukkan buah pinggang sendiri ya.Hihi) untuk meminta hutang yang mereka dah lupa. Saya Cuma berdoa mooga bila mereka ke dapur, masih adalagi saki baki tc atau kopi kacip faitamh yang boleh mengingatkn mereka bahawa mereka belum bayar kpd saya.. Hohoho.

Ada juga kepahitannya bila downline orang lain yang tidak pernah mendapat kefahaman dan bimbingan dr uplinenya.. Datang dan menjdi customer kita... Saya Cuba terangkan kepadanya cara menggandakan komisen dan sbgainya.. Tapi stil tajk faham juga.. Ataupun akaunnya bermasalah yg mana masalah nya itu saya sendiri tak tahu jawapan..hohohoho.. Sedapnya upline atas dia senang lenang daftrkan ahli tanpa sebarang guide dan explaination..lepas tangan aja. Saya yg bukan kena mengena ni... Letih meng ekplain kat ahli tu.. Rasanya dia ssah nk faham kot..kikiki. Tapi Xapalah.. Saya Cuba sedaya upaya..walaupun tidak mendapat sebarang komisen ats belian dan penghantran barangan kpd customer terbabit.. Kita niat bersama membangunkan ekonomi orang islam.
Sekali lagi lelahnya di sini..

Satu lagi yang Sakitnya tu di sini... Tunjuk otak pulak.... Bila customer silap bagi username yang xlengkap dan menyebabkan saya tersalah keyin kepada nama orang lain.. Kemudian dia Whatapp bertanya Kenapa customernya belum di keyin belian.. Menggagaulah saya traking record belian.. Agak susah bila kita keyin belian bukan ahli kita.. Kita xdpt lihat makkumat dirinya kerana mereka downline org lain.. Last sekali jumpa masalah, username yang diberi tak cukup perkataan atau terjarak Antara nor dan nama ke dua dan sebagainya.. Berdebar dan panik di situ...
..Takut kesalahannya dari saya.. Hohoho.
Sebahagian customer malas u.tuk catit dan simpan username ahli downline. Bila buat belIan.. Saya Terpaksa buka downline yang berlapis lapis hanyau UK cek username yg diberi tepat tau tidak..guess what.. Memeng username nya salah.. Haru tak di situ? Ya, memakan banyak masa saya dan lelah memikirkannya..tolongla jaga downlineasing masi.G. Dulu sebelum enjadi stokis, saya cTit dan lakarkan ahli downline saya.. Upaya tiada kesalahan keyin di pihak stokis.. Tapi byk juga stokis terlepas pangan..

Hari ini, suami ke stokis negeri lagi. Terpaksa ambil stok kerana dah licin dan beberapa customer sudah minta.. Duit modal nak rolling tidak mencukupi kerana masih pending lebih kurang 600 daripada customer.. Kami terpaksa korek bank tabung haji... Perniagaan Apakah ini.. Hohoho.. Lelah dan sesak kerana customer yang tak mampu nak bayar stok. Alasan mereka kasihankan saya nak hantr selalu Kalau ambik sedikit.. Tetapi kerap. Kalau ambil banyk, tak susahkan saya hantr banyak kali.. Huhu. Tapi kalau pending bayaran lagi susah saya ni... Dan dtglah sndri ke umah saya jika nak ambil stok yang sedikit (satu atau dua pack shj memang xberbaloi untuk saya hantarkan)dan sesuai dengan budget yang kamu ada ya

Itulah ssedikit kekangan Kenapa melayu tidak boleh maju dalam Perniagaan.. Tidak mahu bersusah dahulu untuk dapatkan stok Hatta nak datang ambil di rumah saya..

Tapi suami kata semuatu kan memang asam garam Perniagaan..kita kena sabar, tabah dan mencari jalan untuk selesaikan masalah ini. Kalau masalah beginipun dah mengeluh Berat, macam mana nak maju.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails