Sunday, June 17, 2012

MEETING FAMILY SUAMI

Alhamdulillah...sudah selesai meeting family suami malam jumaat yang lalu....mendebarkan sungguh..lokasinya di rumah saya....tapi bukan itu yang melemahkan jiwa raga...tetapi tang makan-makan tuuuu...saya kena masak...makan nasi...jadi atas cadangan takan sekolah...dia sarankan wat nasi...berlaukkan daging goreng kicap,sayur dan ikan goreng.

Bayangkan nak memotong daging sebanyak 2kg dengan pisau yang tak berapa tajam....memang sakit pinggang dan bahu serta lengan saya...dah 2 hari berlalu....rasa lagi lenguh. Dahtu cabaran ke dua....oeriuk besar tiada..terpaksa saya gunakan periuk vision yang besar tapi tanpa penutup..8kali jugak saya tambah air...maklumah penutup tidak ada..daging nak empuktu lambatttt sangat dan kena kacau selalu sebab mudah nak hangus kat bawahtu..sbb periuk kaca...

Majlis berakhir jam 12.00.Lepas tetamu balik, saya telentang terus......tetapi daging masak kicap tomato saya kurang menjadi kerana garam dan guna tak cukup ngam...tak daya dah saya nak modify lagi...kaki dan betis dah macam nk patah...

Nak resepi:

2kg daging lembu di potong kecil
Sos tomato
Garam gula
Jintan manis dan putih setengah sudu setiap satu
1biji bawang holand dan 2biji lada besar utk diletak dalam masakan masa last.

Bahan di blander:
4 biji bawang holand
1labu kecil bawang putih
Halia 2inci
Lada kering 4-5tangkai

Sudah diblander sila tumis spai naik bau.masukkan jintan manis dan jintan putih skali.masukkan 2sudu sos tomato Dan garam.

Masukkan dagingg..bila dh nampak air daging nak kering masukkan air..tutup periuk...tambah air bila air nampak nak.kering....biarkan selama sejam sambil tambah air....
Bila daging dh empuk masukkan gula sepandai rasa...dan 2 sudu sos tomato .jangan lupa masukkan sebiji bawang holand lagi yang dipotong 4.bila gelegak sekalilg...tutup api....siap utk disantap...

Terima kasih kerana membaca....


Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails