Tuesday, November 29, 2016

MEETING HARI KE 2

Sunday, November 27, 2016

AHAD YANG MENDAMAIKAN

ANAS

SUSU KAMBING KHALISH

Assalamualaikum semua. Apa khabar hari ini? Anak anaknsemua sihat ya. Hopefully semuanya berada alam kesihatan yang baik. Yang mana tak sihat saya diakan moga cepat sembuh dengan izin Allah.
 Anak tuan puan minum susu apa ya? Daya nak kongsikan satu susu berjenama KHALISH. SUSU KAMBING ASLI TANPA GULA.          

Anak bongsu saya setakat ini hehehheehhe yang berumur 1 tahun 4 bulan mengamalkan minum susu kambing KHALISH. ALHAMDULILLAH, setakatni kesihatannya bertambah baik. 

Semasa umurnya 8 bulan, saya mengandung ( tetapi kekeguran). semasa mengandung tu Anas sudah tidak mahu minum susu ibu. Rasa lain agaknya ya kalau kita mengandung. Jadi saya belikan susu anmum. Yah.  Anmum  pun mahal juga. Tp amnum manis walaupun sudah declare suau lembu yang paling sedikit gulanya. Wardina model untuk susu anmum tu.  Sebenarnya  semua ank wardina hanya minum susu ibu. Biasala kan. Jadi Model itu pun satu rezeki.  Apa salahnya kerja jadi model walaupun tidak berkenan dengan produknya. Rezeki jangan ditolak. Musuh jangan dicari. 

Tapi kesihatan anas selepas berhenti susu ibu agak merosot. . Selalu kena selsema dan bila dh selsema jadi batuk pula. Haaaa bila dah batuk Anas berkahak dan terus kpd bunyi wizzing dlm dada. Pernah warded 3 hari kerana kahak dan jankitan kuman di paru paru. Setelah itu saya google susu kambing  maka saya temui  susu khalis. 

Uahhh.  Mahal sedikit rm43 untuk 500g. Tapi pada khasiatnya membuatkan saya buat buat tutup mata.  ia lebih baik daripada susu lembu. Sunnah nabi minum susu kambing. Susu lembu dipopularkan oleh barat dan si israel laknatullah banyak membina kilang2 mengeluarkan susu lembu yang dicanangkan terbaikkkk di dunia.   sedangkan israellah pengimport terbesar susu kambing masuk ke negaranya untuk diaorg buat minum ahli keluarga especially ank ank. See.   See.   See.  Bedebah betulkan.satu dunia tertipu. Diaorang punya kuasa duit. Barang yg busuk kalau dah di iklankan kaw kaw pun boleh jadi yang terbaik. Kita semua dah kena tipu. 

Makany saya pun membuat keputusan untuk menggunakan susu khalis untuk anas. Alhamdulillah susu kambing adalah ciptaan Allah yang sangat hebat. 

🌸ia tidak berlemak. Botol yang anas gunakan tidak berlemak sebagaimana botol yang digunakan utk buat minum susu lembu. Kalau lemak dr susu lembu, adeh... mmg kena guna berus basuh botol dan tonyoh dengan sabun kan.  Persoalannya di sini bukan masalah nk guna sabun mana untuk basuh,tapi memikirkan perut anak kita yang telah minum susu lembutu. Berlemak juga kan. Jdi elok ambik susu kambing. 

🌸bila anas muntah, susu yang keluar tidak  berkeladak semacam susu lembu yang pernah dia minum. Pernah tengok susu lembu basi dalam botol anak2 kita tak? Berkeladak tebalkan?  Susu kambing khalis tidak berkeladak, ia cuma memjadi masam sedikit. Tapi kalau dah tinggal 2,3 hari akan timbul juga keladak nipis lapisan atasnya.  

🌸susu kambing khalis ini lambat basi.  Ala susu kambing memana sekalipun mmg bagus. You named it. WILDAN, LAZZ, RAYYAN. Dan banyak lagi jemana muslim di pasaran sekarangkan. Memang lambat basi. Kalau buat mlm, pagi esk saya boleh minum lagi. 


Hehehe kalau anas minum xhabis, saya minum plk. Sayang nak buang weiiiii.  Mahaiiiibeli, Pastikan tiada setitikpun dibazirkam. . Alah membeli, licin ditelan. Heheh cogan kata baru untuk susu kambing.  Memang toerbaikkkk

Alhamdulillah, sejak consume susu kambing KHALISH ini, kesihatan anas bertambah baik. Selsema pun jarang kena.  dia duduk nursery.biasala budak duduk nursery akan elalu terjangkitbselsema batuk ini.  Anas terjangkit jugabjarang2. Tp alhamdulillah kuasa Allah jua melalui khasiat susu kambing ciptaanNYA, selsema anas tak lama dan kahak pun jarang ada dan tidak merebak jadi lg teruk mcm sebelum2 ni. 

 Alhamdulillahh. Alhamdulillah. Alhamdulillah.  

Ramai tanya kalau susu kambing tak bau hamis kekambingan ke? Emmm. Meh nak khabaq.  
Kawan saya khairuzzah ( aci kenal tak? Hehehe) dia ambik susu khalish dgn saya. Katanya dia xboleh bau susu kambing hamis.  Jadi saya syorkan susu ni. Dia pernah beli susu kambing jenama W*****, dia kata hamis.  Dan seminggu lepastu jumpa dia. Dia kata KHALISH  DIA BOLEH MINUM SBB TAK HAMIS. ALHAMDULILLAH. 
Tapi percayalah semua susu kambing adalah terbaik. Dan lebih baik dripada susu LEMBU. Cuma tuan puan boleh cuba mana yang tidak bau  dan mana yang berbau hamis. Untuk khasitnya.  Smeua susu kambing adalah terbaikkkk.   



Wednesday, November 16, 2016

MINYAK HABBATUSAUDA PERAHAN SEJUK

assalamualaikum semua.  🤓Lama sudah tidak bersua. Kesibukan kerja, anak anak dan rumah tangga membataskan saya. Ada lagike pembaca blog saya yang tak semengah ini. Heheh. Malam ini saya nak memperkenalkan 1 produk terbaru iaitu (xleh guna perkataani dlm karangan bahasa melayu anak anak ya. Iaitu tiada dlm bahasa melayu)


MINYAK HABATUSAUDA' perahan sejuk (cecair)
Ibnu Sina di dalam bukunya Canon of Medicine menyatakan Habbatus Sauda merangsang tenaga dan membantu pemulihan kepenatan dan semangat.

Ibnu Qayyim di dalam bukunya Medicine of the Prophet menyatakan Habbatus Sauda berupaya memulihkan penyakit-penyakit seperti batuk, bronchitits, masalah perut, kecacingan, masalah kulit seperti jerawat, sakit senggugut dan haid yang lain, menambah susu badan, menambah pengaliran air liur dan sebagainya.

Dr Ahmad Elkadi pula membuat kajian dan mendapati Habbatus Sauda mempertingkatkan daya tahan sakit (immune system).

Dalam kitab Al Tibb An-Nabawi (Pengobatan Cara Nabi) yang ditulis Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah, Habbatus Sauda’ dikenal juga sebagai Al Habbah Al Barokah. Dalam kitab tersebut disebutkan bahwa Habbatus Sauda’ dapat mengubati 50 macam penyakit tanpa efek.

Habbatus Sauda
Habbatus Sauda’ merupakan sejenis tumbuhan semulajadi berbentuk rumput kecil. Ia mengeluarkan bunga berwarna biru atau putih dimana didalamnya terdapat biji Habbatus Sauda'. Tumbuhan ini terdapat di kawasan Mediterranean dan kawasan yang beriklim gurun.Di dalam bahasa Arab ia dipanggil Habbatus Sauda, bahasa Inggeris dipanggil Black Seed, dalam bahasa Melayu ia dikenali sebagai Jintan Hitam manakala bahasa saintifiknya dipanggil Nigella Sativa. Habbatus Sauda merupakan antibiotik semulajadi yang amat berkesan dalam jangka masa singkat tanpa mendatangkan kesan sampingan. Ia juga dapat menguatkan antibodi yang sedia ada dalam tubuh badan.

Pengenalan Habbatus sauda
Nigella Sativa, pohon yang darinya dihasilkan minyak Habbatus Sauda adalah sejenis tumbuhan yang berbunga secara tahunan. Asalnya tumbuh meliar di negara-negara sekitar Mediterranean dan negara-negara tenggara Asia. Kemudian ia ditanam secara meluas di Afrika utara terutama Mesir, di selatan Eropah di Syria dan sedikit di Asia Tengah seperti Iran dan India.

Tumbuh dengan ketinggian sekitar 20 hingga 50 sentimeter dan berdaun halus dengan kedudukan daun bertentangan. Batangnya berwarna hijau, bulat, berbulu dengan ukuran garis lintang sekitar 2 hingga 5 milimeter, sementara jarak diantara dahan adalah sekitar 2 hingga 5 sentimeter.

Dahan bercabang di atas. Berbunga lembut di hujung dahan, selalunya berwarna biru muda dan putih, berukuran garis lintang sekitar 3 sentimeter, jumlah kelopak diantara 5 hingga 10 helai. Tangkai bunga agak panjang dan ia semakin panjang apabila buahnya semakin matang. Berbuah agak besar jenis ‘inflated capsule’ terdiri dari 3 hingga 7 pangsa yang mengandungi sejumlah biji.

Bijinya berbentuk segi tiga, berwarna hitam, berbau ‘pungent’ yang agak kuat, mengandungi nisbah minyak yang agak banyak. Bijinya digunakan sebagai rempah dan juga berbagai kegunaan lain dan terakhir paling popular digunakan untuk menghasilkan minyak Habbatus Sauda’. Ia mempunyai rasa ‘pungent bitter’.

Di antara bahan kandungan Habbatus Sauda adalah Fixed Oil (saturated and unsaturated), Minyak Asas (sterol, thymohydroquinone, carvone, limonine, cymene), Alkaloids, Saponin serta Asid Amino.




Kebaikan habbatus Sauda berdasarkan kajian
Kajian-kajian yang telah dibuat membuktikan bahawa Habbatus Sauda mempunyai khasiat-khasiat perubatan yang berikut:

1. Asid Urik dan Gout
Membantu mengeluarkan asid urik dari badan dan mengelakkan dari terkena penyakit gout.

2. Asthma
Bahan “Nigellon” yang terdapat dalam Habbatus Sauda dapat mengurangkan kesukaran pernafasan dan serangan Asthma dan memberi menafaat dalam rawatan serangan yang terjadi ke atas pembuluh udara (bronchitis).

3. Selsema
Ia dapat menyembuhkan selsema.

4. Tekanan Darah Tinggi
Ia boleh merendahkan tekanan darah.

5. Alahan (Allergic)
Bahan “Nigellon” dalam Habbatus Sauda dapat mengurangkan pengeluaran bahan “Histamine” dan bahan-bahan yang menyebabkan kejadian alahan (allergic).

6. Pengeluaran Bahan Empedu (Bile)
Juzuk Karbonil dan Thymoquinone (dua kandungan asas di dalam Habbatus Sauda) mempunyai keupayaan dalam menambahkan pembuangan empedu dari pudi empedu, untuk mengelakkan dari kewujudan penyakit batu pundi empedu.

7. Melancarkan Pengeluaran Susu
Ia mempunyai kesan yang kuat ke atas pertambahan kelancaran pengeluaran susu pada ibu.

8. Kesendatan Pembuluh Darah (Thrombosis)
Ia mempunyai kesan ke atas sistem kesendatan pembuluh darah di dalam tubuh dan di luar tubuh. Maknanya darah yang mengalir akan berhenti dengan cepat akibat kecepatan pembekuan darah. Begitu juga ia mempunyai kesan ke atas kecergasan pemecahan fibrin di dalam darah tersebut.

9. Sistem Kekebalan (Immunity) Tubuh
Ia meningkatkan sistem kekebalan supaya dapat membunuh kuman-kuman (bacteria), virus atau sel-sel barah supaya dapat mengelakkan tubuh dari dijangkiti penyakit-penyakit.

10. Barah
Ia dapat melindungi tubuh dari wujudnya kesan-kesan beracun akibat kegunaan “Cisplatin”, yang digunakan dalam merawat bengkak-bengkak barah. Ubat “Cisplatin” ini, seperti lain-lain ubat yang digunakan untuk merawat bengkak-bengkak barah, menyebabkan kesan-kesan serangan sampingan (side effects).

11. Kuman-kuman
Ia amat aktif dan berkesan dalam membunuh beberapa jenis kuman seperti “E Coli”, “Strep.Fecalis” dan “Bacillus subtilis.” Ia juga mungkin berfaedah dalam melindungi gigi dari kejadian kerak-kerak kuning pada gigi (Plaques) dan kereputannya.

12. Ceret-Beret disebabkan Kuman
Ia dapat merawat masalah ceret-beret dengan membunuh kuman-kuman yang menyebabkannya, seperti Kolerra, Shigella dan E.Colli yang berupaya menentang beberapa antibodi.

13. Kencing Manis
Ia dapat mengurangkan tahap kandungan gula di dalam darah.
P
14. Rheumatisme


P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails