Wednesday, January 20, 2010

alahai anak kedua ku


anak kedua mama, mama namakan Faqihah-orang yang serba tahu dengan mendalam.masa belah mulut dulupun dengan orang tahfiz dan warak sekali, dengan harapan fqihah membesar mengikut jejak langkahnya, ataupun paling tidak,menjadi muslimah solehah dan berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat...amin

Lahirmu kedunia disaat mama terdesak mencari pekerjaan dalam sektor kerajaan.Kehadiranmu di dalam rahim mama tidak mama rancangkan kerana umur abang sulungmu pada waktu itu baru mencecah 8 bulan. menanti kelahiranmu amat mendebarkan sekali kerana tarikh lapor diri ke Maktab dengan opsyen j-QAF amat memerlukan mama melahirkanmu secepat yang mungkin. maka jalan yang paling baik adalah memaksanya keluar (induse)sudah cukup bulan dan matang dan lebih due..cume faqihah tak mahu keluar lagu)

alahai anak ke duaku, Faqihah, kelahiranmu membuat mama gembira sekali.tetapi dalam kesedihan diantara mencari pekerjaan dan menyusui mu, mama terpaksa meninggalkanmu sementera waktu bersama tok umi..bukan mudah untuk mama meningalkan mu di usia 15 hari dalam berpantang, mengheret kaki yang masih lemah, melapor diri ke maktab dengan susu ibu yang menitik sepanjang masa bersama leraian air mata terkenangkanmu,anakku..namun demi masa depan kita sekeluarga....mama gagahi jua.

duhai kasihan anakku Faqihah,
8bulan dalam jagaan Tok umi, mama amat bepuas hari. tok umi menjagamu dengan penuh kasih sayang dan perhatian. karenah zaman bayimu amat memenatkan tok umi yang sudah tua dan mengidap (penyakit sukar tidur malam jika melepasi pukul 12), namun katanya, dirimu amat mencuit hati dan membahagiakan.

bila mama sudah keluar maktab dan sudah dipostingkan, ama amat merinduimu. mama terpaksa memujuk tok umi agar dapat mengambilmu semula.di saat ini sekali lagi mama serba salah.antara kasihankan tok umi, kasih seorang ibu dan kerinduan abah, mama terpaksa memujuk tok umi agar menyerahkan dirimu kembali kepada mama..alhamdulillah tok umi amat memahami hati seorang ibu, kerana dia jua seorang ibu.dalam kepayahan dan kesedihan, dirimu tok umi hantarkan kembali kepangkuan mamake Kuala Lumpur bila genap usiamu 8bulan...sekali lagi deraian air mata memecah kesebakan dada mama dan tok umi dikala mahu berpisah.

alangkah bahagianya mama melihat badanmu yang gempal dan pipimu mulus nan cubby...berkat kasih sayang tok umi...sehingga sekarang mama tidak mampu untuk menjaga dirimu sebaik tok umi.setelah mengambilmu dari tok umi...mama berusaha sedaya upaya untuk membesarkanmu seperti tok umi.penuh dengan kasih sayang danjagaan.namun...mama tak mampu.....dengan bebanan tugas sebagai seorang guru dan rumah tangga,mama kelam kelibut menguruskan hal2 yang mama sendiri masih terhantuk-hantuk sendiri....mungkin dirimu merasa terabai. ditambah pula dengan kehadiran baby asmak ketika usiamu 2tahun 5bulan.masa mengandungkan baby asma', mama mula kepenatan dan dirimu mama anggap sudah besar dan boleh berdikari sendiri. nasib baik dirimu adalah seorang anak yang pintar dan cepat menyesuaikan diri.pada usiamu 2 tahun, sudah tidak mahu pakai pampers,nak buang air dan basuh sendiri, suka makan dan minum sendiri..buat mama lega walaupun penat sedikit dalam proses mengajarkan semua itu kepadamu

kini setelah kelahiran asma'. rasanya mama makin garang dan tegas terhadapmu..maafkan mama. mama kehilangan masa berharga untuk bergurau dan membelaimu. mama terlalu ego dan kepenatan untuk melayan karenahmu. sudah tentu dirimu merasa kehilangan kasih sayang dan perhatian mama. mungkin dirimu merasa terhimpin diantara kasih mama kepada anang dan baby, maka sekarang faqihah banyak membuat karenah yang menguji kesabaran mama. setiap hari mama berdoa kepada Allah agar dikurniakan kesabaran dan kecekalan untuk membsar dan mendidik anak-anak mama.mama nerjanji pada diri mama setiap hari agar dapat memberikan semua kasih sayang yang tidak berbelah bahagi kepada semua anak-anak mama

tetapi jika terkadang mama marah atau mendenda kamu. mama memohonmaaf kerana kelemahan dan ketidaksabaran mama. cuma mama berharap dirimu akan membesar menjadi muslimah solehha dan akan melukan segala kegarangan dan ketegasan mama semasa mendidiki mu di masa kecil.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails