Saturday, May 7, 2011

aku ingin menjadi lebih baik


assalamualaikum pembuka bicara....selamat berhujung minggu kepada semua muslimat di luar sana..semoga hidup kita sentiasa dalam lindungan-Nya dan semoga kita lebih baik dari semalam.

hidup saya sejak akhir-akhir ini amat tidak sistematik. mungkin disebabkan alahan dari kehamilan ke4 ini. secara jujurnya, selama mengharungi liku-liku 3 kehamilan sebelumnya, saya tidak pernah mengalami alahan, alhamdulillah..namun yang ke 4 ini, barulah saya paham apa maksud alahan, rasa mual, rasa nak muntah dan tak lalu makan. lihat makanan terus rasa mual menerpa dan keluar air liur masam (nak muntah)...Allah maha adil. ada hikmahnya Dia mengatur semuanya ini.

namun, yang menyedihkan adalah saya mengambil kesempatan ini utk bermalasan dalam urusan rumah tangga..hehehehe (jahat betul) rumah tunggang langgang, dapur bersepah, sinki sejak akhir-akhir ini jarang kali kosong...bertambun aja pinggan-pinggan kotor. atas meja makan bersepah. maaf kalau saya bercerita ini ada yang kurang senang, tapi tulisan saya ini hanya utk memotivasikan diri sendiri. maybe esok bila saya baca kembali,saya akan malu sendiri dan cuba berubah.hehehehe... harap k.baiti dan mahani tak datang baca entri ini..malu kepada mereka yang selalu bersemangat dalam rumahtangga dan anak-anak.

dari pukul 3am tadi, mata jadik keras, bangun dan buka PC..ziarah rumah k.baiti dan rumah k.mahani. mata tak mengantuk jugak, saya teringatkan pesan suami magrib petang semalam minta buatkan jemput-jemput pisang kerana ada pisang yang dah lebu..sayang kalau dibiarkan..jadi terus buatkan adunan jemput-jemputnya dan terus simpan dlm peti ais, pagi nnti boleh terus goreng. saya keluarkan siap-siap ayam dan udang, hajatnya nanti sebelum ke padang (bertugas hakim penamat utk sukaneka sekolah hari ini) 7.30am nanti, saya boleh menggoreng bihun untuk anak-anak. tak perlulah abah bersusah-susah utk membeli roti canai..kolestrolkan..tidak menggalakkan makanan berminyak....eceh...eceh....tengok ler..kalau sempat bihun tu..heheheheeh...risau takut malas melanda nanti, sume tak jadi.

sedang melilau-lilau benda dalam peti ais, hati sebak melihat buah mangga yang sudah masak (sedang membusuk dalam peti ais) tuannya sudah tidak peduli dengan barang-barang dalam peti ais...alahan punya pasal...tengokkkk tu...buat alasan alahan lagila tuuuuuuuu) no....no..no...hati sebak kerana teringat betapa bersusah payah suami belikan mangga untuk isteri dan anak-anak makan...akhirnya kerana kemalasan isteri...rosak dan membusuk dalam peti menunggu untuk dilempar ke tong sampah...tidak...tidak..hati saya menangis kesal..saya terus kupas dan potong kecil-kecil dan simpan dalam peti, agar senang anak-anak dan suami nak makan...

saya ingin berubah. kalian semua doakan saya moga tidak malas. dulu-dulupun memang malas di dapur....yang paling saya risaukan sekarang saya amat malas makan obimin untuk kandungan dan malas untuk membaca al Quran. bila sahaja hati terdetik untuk baca al-Quran, mulalah rasa penat,malas dan mengantuk.saya risau kalau-kalau tidak sempat hadiahkan 1bacaan al-Quran untuk bayi ke 4 ini....sedangkan ibu-ibu hamil amat-amat di suruh membaca alQuran khasnya surah Yusof, Maryam dan al-Luqman....doakan agar saya lebih rajin ye kawan-kawan..

sampai berjumpa lagi di lembaran akan datang....

1 comment:

mzhany said...

fida, selamat hari ibu...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails