Thursday, May 9, 2019

PENGORBANAN

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh semua. 

Alhamdulillah hari ini hari k3 kita berpuasa di bulan Ramadhan. Mak-mak semua pastinya sedang sibuk di dapur kan. Saya ni memang pemalaskan. Hehehe. Baik mengaku ajolah. Saya. Tak masak. Sepanjang 3 hari berpuasani, saya hanya masak sahur 2x   Berbuka saya makan lauk beli aja. Suami
Belikan utk saya sebungkus. Saya kongsikan dengan anas ( anak lelaki saya berumur 4 tahun) memandangkan Thoriq maaih perlu dikuarantinkan, saya perlu menjaga nya di rumah dna kurangkan seminima yang mungkin dari contact dengan orang luar. Tragedi 7 hari masuk ward kali ke dua betul-berul membuatkan saya perit. Crk di situ saja sudah habis 6 hari. Tinggal 4 hari sahaja lagi untuk sepanjang tahun ini. 

Demi Thoriq juga, saya sudah tidak menghantar nya ke pengasuh. Saya mencari seseorang yang boleh menjaganyandi rumah saya bersama Anas, abangnya. Saya tahu, ada dikalangan iparduai yang mungkin akan berkata saya keterlaluan menjaga bayi saya. Orang tak tahu betapa saya berhabis rubuan duit untuk kesihatan anak saya. Berhabis cuti rehat khas tahunan saya, duduk di ward 7 hari dan 3 hari di HUSM masa masuk ward kali pertama duku dan tidak lupa juga dengan bayaran yang perlu saya bayar untuk personal care kat rumah dengan bayaran rm20 sejam selama sebulan untuk Thoriq di bulan puasa ini..... perluke saya  mendedahkan bagi saya kepada jangkitan lain hanya kerana nak ambil hati akan kata2 perli sanak saudara????? No.  A big no. Biarla apa yang orang kata. Mereka tidak duduk di tempat saya melahirkan bayi pra matang yang sudah menerima jangkitan pnenomonia  dan sekarang masih bergantung kepada 2 jenis inhaler 

Saya masih tidak dapat fikirkan tentang penjagaan Thoriq untuk 2 bulan selepas Ramadhan ini. Hati sangat berat untuk menyusahkan umi lagi. Saya selalu berdoa gaar Allah bukakan jalan untuk mencari penjgaa untuk Thoriq di rumah yang sesuai dengan kewangan saya. Sekarang pengasuhnya alhamdulilah baik tapi agak besar juga budgetnya walaupun hanya dtg dari pkul 7-2 prg yang hanya menjaga Thoriq dan Anas sahaja. No kemas rumah dan lain2 hal. 

Hati masih tak boleh nak selesa kan, bila kita xpernah ada orang lain di dalam rumah especially orang luar , perempuan muda setahundari saya pula tu. Dan berstatus janda 4 anak yang kematian suami. Cantik??? Sudah tentu. Hahahahaha. Hati mana tak berdebar. Dia lebih segala-galanya dari saya terutamnya kecantikan. Tapi alhamdulillh dia seorang wanita yang snagat baik dengan budak-budak. Dia membuat pekerjaan ini di bawah syarikat yang bernama kiddocare. Bayaran nya ditetapkan per hour berkhidmat. 

Short the stoey cut, selepas segala pengorbanan yang saya buat ini, perlukah saya berlembut hati dan masih ingin menjaga hati sanak saudara untuk datang bertandang ke rumah orang?, buat gathering, berjumpa- jumpaan, bersama2 dan beramai2 berbuka puasa di sana sini???? Huhuhuhu. Ya Allah kecalkanlah hati ini

Pengorbanan terbesar tahunni saya tak akan balik kampung dengan Thoriq dan anas. Kami bertiga akan beraya di sini sahaja. Saya bagi cadangan kepada suami supa membawa semua anak yang lain balik beraya di kampung sehari dua. Kasihan juga dengan anak-anak yang nak merasa beraya di kampung bersama sepupu sepapat. Lagipun mertua lelaki juga kurang sihat semenjak mertua perempuan meninggal awal tahun haritu. Saya????  Tak kisah dahhhhh.  Demi tak nak Thoriq kena jangkitan apa2 lagi. Daripada saya bercuti tanpa gaji@ separuh gaji 3 bulan lagi seperti saranan 2 doktr pakar, lebih elok saya gajikan sahaja orang datang jaga anak di rumah waluapun mahal dari hilang 3 bulan gaji. Betul tak

So, rutin harian saya adalah vacium dan mop lantai untuk pastikan tiada debu , pasangkan penapis udara yang baru beli sejak Thoriq keluar wad haritu dan diffuse kan segala essential oil yang berkaitan dengan menolong pernafasan, membersihkan udara dari kuman dan juga meningkatkan imunisasi nya. Semuanya dari brand RONELLA. saya sudah menjadi ahlinya demi mendapatkan harga yang lebih murah. Brand ini setanding dengan brand Young Living dan brand lain dari kuar negara. Tapi untuk membuat minyak ikut keperluan sendiri , saya banyak merujuk kepada kawan2 Rinella yang oakar untuk campuran pelbagai essentials oil supaya menghasilkan  remedies terbaik. Ia bukan ubat tapi 1 cara lain selain ubatan modern. Seperti juga perubatan 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails