Sunday, June 19, 2022

PARA ISTERI, MINTA AJA

Saya dari kecil dilahirkan dengan sifatbrendah diri. Rasa diri hodoh , rasa diri tak pandai, rasa diri kurang berbamding orang lain. Inilah saya sehingga dewasa. 
Saya juga dilahirkan dalam keluarga yang sagnat secure. Ayah saya tidak pernah menunggu untuk sya meminta. Semua keperluan saya, duit  perbelanjaan dan pakaian semuanya dia tentuka. Dan sediakan sebelum saya meminta. Jadi saya tidak pandai untuk meminta dan feeling
So much unconfortable kalau perlu meminta. 

MenjDi seorang isteri yang perlu memberitahu suami apa yang diperlukan dan yang disukai sungguh membuatkan saya tak selesa. Ia membuatkan saya banyak memendam dan sedih. 
Apalah lagi untuk meminta suami bersihkan sesuatu atau meminta duit belanja in case poket kering.

Hari ini saya belajar sesuatu daripada anak dara saya.
Asma: mama baju Asma basuh semalam tak sidai lagi. 
( ayahnya lalu lepas habis mandi. Terus dia tembak abahnya.
Asma: abah, tolong sidai baju boleh… dengan suara lunak memujuk..

Haishhh dalam hati saya… eh suruh abah pulak, mujur
A abah kamutu nak sidai. TPi lain yang berlaku….

Tak sidai lagike. (Abahnya)
belum abahhhhhhhh (Asma’)
Saya menyiku Asma’. Tanda tak setuju,
.  “Ala… tak apala abahkan freeeeee” ( Asma’)

10 minit kemudian ayahnya muncul dan terus turun ke bawah… ayahnya sidai habis 1 mesin basuh…. Wahhhhh bagusnya.

.ASMA’ : Ma… kita ni kadang- kadang kena minta tolong juga.
Saya : senangnya nak minta tolong sebenarnya.

Para isteri.
 Sekalian…minta tolonglah daripada suami anda bila nampak dia free. Nescaya anda akan lebih tenang daripada menunggu- nunggu tindakbalas dia bila melihat sesuatu yang tak siap… dada duk berdebar, duk berteka yeki.. abah buat tak.. dia nak buat tak…. Dia rasa nak buat tak..
Itu nama nya sudah memancing untuk hati menjadi sedih… atau juga memancing kita sendiri sama muka atau sakitbhati

Saya akan belajar untuk eminta tolong seperti Asma’. Adeih. Kena belajar buat suara lunak macam asma’. Hahahahahah

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails