Tuesday, January 31, 2012

bolehke.....

hari ini sudah hari ke 52.seminggu lebih lagi untuk saya kembali bekerja.saya baru 7hari bekerja keras untuk melatik Umar minum botol. baru-baru ini kakak saya menghadiahkan saya sebiji btol jenama tupperware...memang bagus botolnya..tetapi umar liat sikit untuk menghisapnya.mungkin kerana putingnya agak panjang dan lubangg agak besar membuatkan umar nak muntah dan terjelik.(hahaha-..dlm bahasa melayu mybe tersedak ye....)


jadi saya servey dalam fb...nengok2page menyusu bayi.kebanyqkan ibu-ibu memilih puting jenama Mom utk bayi mereka yang liat untuk minum botol.saya tahu puting jenis itu mahal...tapi saya sudah tidak ada banyak masa untuk try and error lagi.kalau dulu saya melatih bayi saya guna botol seawal 2-3hari selepas dilahirkan.tapi umarni agak lewat kerana berpantang yang ini tidak kerap bertungku dan mengurt.jadi punya byak masa untuk ber direct feeding


semalam saya ke kedai My Baby world...dan selamt duit 61hinggit untuk beli 2puting dan 1btol 8auns brand mom utk umar.mula2 nak beli puting aje sbb cik somi dah belikn botol wide neck yang agak murah..bila ditanyakan ...pekedaitu kata xleh nak conferm boleh muat dgn btol jenama lain atau tidak,takut leaking..mahu xmahu saya rembatlg botol skali...memang agak mahalkan.try kat rumah rupanya bolwh jer putingtu masuk dgn botol wide neck biasa


Alhdulillah arini saya berjaya membotolkan umar dgn susu perahan. Syukur walaupun agak payah pada mulanya dia nk hisap..5minit lepastu terus ok.


saya berdoa agr umar tidak mengalami nipple confusion seperti komen ibu-ibu yang menggunakan putong brand mom kepada bby maaing-masing. bby mereka lebih prefer kpd puting itu slps menggunakannya.. dan saya tidak putus -putus berdoa agar Allah membanyakkn air susu saya sekurang2nya 6bulan untuk saya memberikan secara exclusive susu ibu kepada umar...amin....kalau boleh nk breastfeed jgk samapi umurnya 2 tahun.kalau nak maintan exclusive suau ibu sampai 2tahun saya rasa xdapat agaknya. Tabik springg kepada ibu-ibu yang exclusively pump susu utk bby yg dh xnak direct breastfeed..alangkah rumitnya nak bersengkang mata bgn pam ssu utk keperluan ank dlm 1hari...itulah pengorbanan ibu untuk anaknya.


Published with Blogger-droid v2.0.2

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails