Wednesday, February 1, 2012

tugas ibu kepada anak darjah 1.

Malam ini,saya berkesempatan untuk membuat spot check ke atas beg-beg sekolah anak bujang saya .wah....memang banyak benda yang saya terlepas pandang.buku-buku teks nya belum ditulis nama. Belum dibalut dan ada pages yang koyak belum di salotape. Banyak kerja sebenarnya.


Dengan keadaan berpantang dan baru menjadi ibu kepada anak yng baru masuk sekolah rendah....banynk yang perlu saya lakukan. First time lah katakan....buku-buku latihan anak bujang banyak yang dhaif.... Dikoyak kat belakang...maka yang depanny pun nak ikut sama tettanggal. Bnyk yang saya perlu ajar dia... Buku berlipat-lipat macam nak buat nasi lemak


Kini saya sendiri sedar betapa ibu-ibu di rumah harus selalu meng spot chek dan banyak memberi nasihat kepada anak mereka. Dulu sayapun pelik serta naik angin bila melihat buku tulis murid-murid yang berlipat-lipat,bercampur-cpur dengan subjek yang berlainan.ini kerana murid tersebut tidak mendapat perhatian dan tunjukajar dari ibu mereka di rumah.seharusnya saya menasihati mereka untuk menggantikn ibu mereka yang kurang mempunyai masa untuk berbuat demikian...


insya Allah...begitulah manusia..bila dia tidak berada dalam sutuasi yang sama,susah untuk dia memahami.tapi jika sudah berada di sitiasi yang sama...dia akan sedar dan belajar untuk lebih bertolak ansur dan bersabar..


Published with Blogger-droid v2.0.2

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails