Friday, February 3, 2012

Muaz gerun ke Sekolah

Mengenai tajuk di atas.saya agak risau dan geram dengan karenah muaz sejak dia masuk darkah 1. setiap kali mahu ke sekolah kebangsaan,dia akn menunjukkan protes tidak mahu ke sekolah. Diantara alasan yang selalu dia sebut,dia tak suka cikgu Masyitah kerana cikgutu sangat garang.suka cubit bawah ketiak.


Saya kata kalau kita buat kerja rumah yang cikgu bagi,bawa buku ikut jadual yang sepatutnya,tidak bermain atau bercakap semasa cikgu mengajar,buat kerja dalam kelas dengan kemas,cikgu tidak akan marah atau denda kita.malah cikgu akan lebih sayang kita.


tp he refused to listen. Yesterday unfortunately he left b.m teks book at home. so he got the punishment twice from his teaCher. So today when i ask him to take bath...tanda kena pi sekolahlah tu...he starts to cry...


semalam dia tido lewat untuk siapkan 2mukasurat huruf g dan h. sian pula saya tgk. gigih dia siapkan walaupun mengantuk. Tapi masa nak pergi sek tadi dia nanges lg.saya pujuk dia.lama-lama dia pergi juga walaupun jam sudahpun menunjukkan 2.10..dah masuk kelas dahtu. harini hari Jumaat, masuk 2.10 ) cara jalanpun memang tak bersemangat. mengheret kaki macam askar kalah perang je saya tengok


Kalau iyapun..guru-guru darjah 1....janganla garang sanagat dengan murid darjah satu. Si emak penat dah memujuk ank untuk ke sekolah..anak nak pegi sekolahpun dah syukur sanagt rasanya....rasa nak bayar je rm 10 hingget.


Itulah masalah sesi persekolahan juga rasanya .pagi hingga11.00 diaorang pi sek agama. 1.10-6.30 plk diaorang ke sek keb plk.maklumla tengahari...panas...berpeluh...kelas pun crowded (sek saya&anak sayala tu) ,mengantuk lagi, sedikit sebanyak boleh melupuskan semangat mereka untuk ke sekolah.


Harap-harap Muaz cepat belajar dan matang.agar senang sikit nak handle dia....penatla dgn dia..ank sulung.manja lebih sikit dan susah nak berdikari.banyak karenah..nak handle adik-adiknya yang 3 orang ni lagi..silap haribulan memang kuar air mata maknya nie... haihhhhhh.....tolongla bagi pendapat apa yang perlu saya buat nie yea.


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails