Wednesday, November 21, 2012

KAKAK FAQIHAH



Assalamualikum dan selamat hari Rabu ye kawan -kawan.

ni Kakak Faqihah. Bulan Januari 2013 ni genaplah umur nya 6tahun. Belum diputuskan lagi ke mana hendak dihantar bersekolah. Di PASTI sudah boring kerana kakak sudah mengikuti kelas tahun 6 diusia 5tahun...

mama pening kepala bila kakak bertanyakan kenapa rambutnya kerinting...kerinting tak lawa mama,katanya sambil menyisir kasar rambutnya...

"mama...kenapa kakak kulit coklat?
kakak nak kulit putih macam adik asma' , abang Muaz..dan baby Umar"... alahaii anakku...

tiada jawapan lain kecuali menerangkan kepada kakak Allah tidak melihat kulit seseorang dan kecantikan seseorang..ciptaan Allh semua bagus dan cantik. Kita kena bersyukur kerana dikurniakan rambut dan kulit yang sihat.. saya pun membuka internet dan tunjukkan kepadanya pesakit kanser yang terpaksa di bedah kepala dan dibotakkan rambut. saya tunjukkan pesakit kanser kulit.Kita kena bersyukur dengan kurniaan Allah kepada kita..kita sihat.

kemudian saya tunjukkan gambar a black woman...kemudian saya tanyakan kepadanya..."kulit sapa lagi hitam? kulit kakak atau kulit dia? dia tersenyum menampakkan giginya yang rongak. orangni lagi hitam..

kemufian saya ceritakan seorang hamba abdi di zaman Rasulullah bernama Bilal bin Rabah...tetapi dia disayangi Allah sehingga di masukkan ke dalam syurga.

Allah tidak melihat kecantikan seseorang..tetapi sayang Allah hanya kepada orang yang beriman...anak soleh, rajin mengaji dan rajin baca Iqra' :)

kemudian kakak terus mengaji..alhamdulillah... buat masa ni dia berpuas hati dengan jawapan saya....semoga dia tidak lagi bertanya benda yang rumit..pening saya mencari idea.huhu

Published with Blogger-droid v2.0.9

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails