Saturday, May 29, 2010

Pencuri


Assalamualaikum

sekarang nie ramai betul rumah kena masuk pencuri...dalam bulan 5 ini, sudah 2 kali rumah jiran (selang 2 pintu) diceroboh...

yang peliknya pencuritu tak masukpun, cuma menggunakan galah...maka acara mengait barang2 dalam rumahpun berlaku..

yang lebih memelikkan lagi..saksi kejadian..kak R kata, dia sedang tidur diruang tamu bersama anak-anaknya pada awal pagi itu...(seitar jam 5 pagi) tapi...xdengar apa-apa bunyi langsung aka...xjaga langsung dari tidur

kalau ikut logiknya, tertulah berbunyi geselan galah atau kayu pada grail besi atau tingkap itu...namun ia tak berbunyi langsung..

kak R kata kemungkinan ilmu hitam digunakan sehingga dia dan anak-anak nyenyak tidur. kesian kak R..handbag yang baru dibeli dan handphone sony yang baru seminggu diguna....lenyap ....

kes hp kak R yang ajaibnya....hp itu diletakkan di bawah kerusi..bagaimanalah si pencuri itu dapat mengambilnya dengan kayu....

selang 3 minggu, jiran betul-betul belakang rumah saya pulak di masuki pencuri dan penghuninya langsungtidak sedar...dia kopek satu papan kecil disebelah ointu dapur dan berjaya masuk...nasib baik tiada barang berharga diambil, kecuali sebutir hp nokia buruk...namun bagi kaka Indon itu...burukpun itu juga berharga...nak belitu adalah rm50 lagi..katanya..

dan tup-tup...rupa-rupanya malam itu juga sekali lagi rumah kak R di kerobek pencuri itu...dengan cara yang sama...menggunakan galah juga..dan melalui tingkap.

masa saya nak ke sekolah tengahari itu...saya menyaksikan galah sepanjang 4 depa terlentang di belakang rumah kami....dan kad-kad spital kak R bertaburan di halaman belakang rumahnya....ngeri betul...

walaupun rdi rumah saya nie tak ada barang berharga (bukan kayo pun)...xada emas berbungkus-bungkus..tiada duit bertong-tong...namun, risau juga...takut barang tak dapek...kita pulak yang di tenyeh dengan pisau parang nye.....hus...nauzubillah

atas inisiatif suami, petang semalam 2orang mat India datang rumah......ingatkan nak minta papaer lama, rupanya untuk pasangkan grail belakang.

insya-Allah...diharap pencuri itu tidak lagi berkeliaran di kawasan ini...minta jauhla ya llah dari berlaku kepada kami....amin....

p/s: rumah kami rumah panjang ada 4 rumah bersambung...macam teres..tapi tidaklah semewah teres....rumah kampung saja

p/s: setiap rumah kami sudah dipasangkkan geriji besi di sekitar tingkap...geriji macam nie:


ehsan pak cik Google

gambar nie memang saling tak tumpah dengan tingkap umah saya.heheheh

2 comments:

ummufarhan said...

Salam,

Samalah di kawasan perumahan saya..tapi pencuri tu potong grill..pencuri memang pandai sebab itu kerja dia..pencuri profesional kot. Memnag banyak juga lah barang2 dalam rumah jiran saya lesap..dalam tv3, lupa citer apa dia kata jangan melawan kalau perompak masuk..biar je dia nak ambil apa, kalau kita melawan tu yang dia belasah tu..huhu sadisnya..

Mudah-mudahan kita dilindungi Allah ya Shafida daripada perkara2 buruk yg berlaku..nauzubillah..

Mahani said...

a'kum,
mmg kita perlu beringat sblm kena. Takpe berhabis duit pasang grill tu. Mcm kat kaw perumahan saya ni, alhamdulillah takde la lg kes pecah rumah. Tapi kalu siang hari pun, suami selalu pesan spy kunci pintu. Mana2 salesman yg dtg jgn dok layan sbb kes pukau pun byk berlaku loni.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails