Saturday, October 16, 2010

SALAHKAH CARAKU MENEGUR?

Assalamualaikum dan selamat bersantai bersama keluarga di petang minggu ini....

Harinie para guru sekolah menengah dan rendah seluruh negara (tapi rasanya seluruh Kuala Lumpur dan Selangor sahaja) telah dipaksa rela untukm menghadiri satu perjumpaan dengan ketua tertinggi dan kedua tertinggi negara iaitu Dato Najib dan Dato Muhyidin di Bukit Jalil pagi ini . walaupun ramai yang pergi secara terpaksa kerana diugut dengan prestasi dan segala bagai, namun saya enjoy juga. almaklumlah tak pernah pergi ke Bukit Jalil dan tak pernah melihat secara live pemimpin tertinggi kita itu.

heheh sepatutunya entry ini ditulis tajuk @saya pergi ke perjumpaan Guru satu Malaysia@ tapi...jap...jap....dengar dulu cerita saya......

nak ceritanya peristiwa ketika pulang dari Perjumpaan itu, dah dekat dengan rumah saya....saya hanya berjalan kaki di tengah panas yang terik..begitu panas sehingga kulit saya terasa [edih dan tegang yang amat...

di dalam kepanasan yang rasanya melebihi 38 celcius itu...saya sedar saya sedang membontoti 2 orang anak remaja perempuan yang baru menjangkau belasan tahun. dengan pakaiannya yang seksi baju bersinglet pendek dan seluar kekat separas betis.....menampakkan auratnya . Gaya jalannya...masya Allah, mengalahkan anak dara yang berumur duapuluhan.tumbesarannya amat pantas saya kira tak seperti kita dulu-dulu.

maka saya mempercepatkan langkah agar berada di hadapannya...sungguh cantik rupa paras gadis ini . dengan memakai sunglasses besar (yang sapelah dirembatnya...). saya cuba menegurnya....adik ni umur berapa saya mengbah tone deringan agar nampak lebih ramah. 11 tahun jawabnya ringkas. namun kepanasan suhu membakar hati saya mengubah gaya ramah menjadi lebih tegas namun masih berhikmah.

Saya kata begini "pakaian awakni tak sesuai dipakai untuk keluar rumah, awak belajar kat sekolah tak tentang aurat perempuan. baju singlet awak menampakkan aurat. awak bangga atau malu bila orang boleh lihat aurat kita?...(aku mula naik panas)tak apalah kalau mak tak tegus,cikgu nak tegur ye...."
awak dah datang haid? tanya saya...belum...ok, nanti kalau dah datana haid, awak dah cukup umur dan tak boleh dah pakai macam nie yea....tegur ku...dia menggangguk2.

saya pun terus masuk ke kedai..bila pandang belang aje, budak perempuan dua orang tu dah tak ada..kemana perginya? mungkin dah masuk kedai buku sebelah ataupun terus balik rumah? ah..biarlah .......

tapi saya tegur tue..rsanya sebab panas luaran dan lebih panas bila melihat remaja baru nak menginjak darjah 6, dah pandai pakai pakaian menjolok mata....mak dia tak tegur ke? pelik saya....

dalam hati tiba-tiba gugup juga....risau kalau-kalau mak dia datang marahkan saya..maklumlah parents sekarang tak boleh ditegur anak-anak mereka....

teringat mak saya menegur seorang remaja yang pakai menjolok mata di atas sebuah bas di kampung halaman..pantai timur....bukan insaf malah mengherdik mak saya..."makcik apa peduli..jaga kubur masing -masinglaaa....mak saya pun tak marah...."....begitu kurang hajar sekali bercakap dengan orang tua begitu....

Allahu Al'lam..teguran saya tue..
adakah membawa kemarahan kepada budak itu dan emaknya.... entahlah
biar Allah sajaha yang menilai...

2 comments:

MysDear said...

Assalamualaikum..

kesian kat budak-budak nie.Mungkin di sebabkan background kot.

Fazlinil Irma said...

alhamdulillah saya takde adik perempuan. sukarnya menjaga anak perempuan menyebabkan sy berhati2 dlm kehidupan. takut andai emak menangis kerana sy. lebih malang kalau mak ayah sy tersekat ke syurga andainya anak2 tak berjaya dididik. wallahua'lam.

adakala lebih mudah mendidik hati di negara jahiliyyah. senang membezakan antara baik dan jahat..

semoga Allah bukakan hati mereka untuk berubah ke arah kebaikan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails