Wednesday, December 19, 2012

GO wITH tHE WIND

Alhamdulillah..baru sahaja samapai di rumah...dari sekolah madrasah QAsimul Ulum..hanya 5minit dari rumah.

Saya membawa anak ke 2, Faqihah untuk di interview masuk sekolh itu utk pra 6tahun. Madrasah tersebut lebih kepada tahfiz dan akadamik.

Banyak tahfiz yang ada sekarangni dengan pelbagai penekanan. Ada sekolah tahfiz yang menekankan tahfis sahaja selama 1-3 tahun .bila murid itu dah dapat hafal 1 Quran mereka akan disalurkan ke akademik pula.

Madrasah ini sedikit berlainan kerana akademik dan tahfisnya seiring dan mungkin boleh dikatakan lebih sedikit kepada hafazan. Hati saya sedikit terdetik yang kemungkinan anak-anak di situ lebih sedikit tekanannya. Nak catch up akademik dan dalam masa yang sama catch up hafazan.

Dalam hati ini Allah sahaja yang tahu betapa gementarnya hati saya bila menjwab soalan bertulis untuk penjaga. Antaranya adakah : bolehkah penjaga mengkhususkan waktu untuk tasmik atau mendengar ank membaca surah hafazannya setiap hari non-stop with no execuses!! Menangis hti mama....mama takut mama pun tak mampu..sekarangni pun nak mengajar mengajipun tak konsisten..bila penat..anak-anak tuang menjagi..anak-anak bersorak dalam diam...

Soalan ke dua...bolehkah oenjaga menjga makanan anak-anak haszan dari makan makanan syubhah seperti ayam di kedai...ajinomoto....bahan2 dalam roti dan kek yang dijual di kedai..sekali lgi hati mama tersentak.

Bukan tidak tahu...sudah sedr sebelum ini memang banyak makanan syubhah yabg telah tersedia di pasran..termasuk roti dan kek...bahan pelembut ada yang terjual tanpa disenaraikan isi ramuan yang betul...ajinomoto....susahnya nak lari..dalam sos tiranpun ada ajinomoto..walaupun mama tak guna ajinomoti,mama selalu gunakan sos tiram untuk menyedapkan makanan.yelah..mama bukan memasak hebat..sering sahaja makanan tak sesedap msakan ibu lain ;(

Hati saya juga masih berbolak balik untuk masukakn abang Muaz sekali untuk tahun 2 sesi 2013 ini.. Mama takut jika Abang Muaz tidak dapat catch up dengan hafazan..kerana Abang Muaz liat dan sedikit kurang rajin (hehehe) untuk mengaji al -Quran...seronokla tuu.

Sebentar tadi result keputusan interview Faqihah sudah keluar. Faihah tidak layak untuk lompat ke tahun 1 kerana lemah dalam bahasa Inggeris dan jawi...mama akui tidak pernah menjagar Kakak Bahasa Inggeris di rumah..maaf sekqli lagi atas kekurangan mama ;( waktu dan kepenatan musuh terbesar mama. Bantulah mama ya Allah dalam mendidik amanahmu nan empat ini...Amiinnn.


Bersambung......



Bila mama dah penat inilah kerja anak-anak....telenggak tgk tv...
Published with Blogger-droid v2.0.9

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails