Sunday, July 13, 2014

CARA PALING SENANG NAK MASUK SYURGA

Sekejap tadi saya terbaca dalam muka buku post seorang ustaz berkenaan dengan cara paling mudah untuk masuk syurga.. katanya di akhirat nanti orang yang nak masuk nerakapun susah juga.. banyak nak kena adili... nak masukpun kena beratur sehingga malaikat yang jaga neraka hairan.. kenapala orang macam kamu ni boleh masuk neraka.. tak pernah baca al quranke .. tak der peringatan ke... tak ada penndakwah ke.. tak pernah dengarke dahsyatnya siksa neraka itu...??? Malaikat pun naik hairan...


Maka nak kongsikan di sini.. cara paling senang adalah sebelum tidur.. maafkan kesalahan semua orang yang telah buat salah dengan kita dan nak buat salah dengan kita...sekali  aku pikir-pikir rasa tak adil... kita menangis sakit hati akan perbuatannya.... jiwa sakit memikirkan kesalahannya.. kita susah dibuatnya.. tapi itulah... syurga itu balasannya.. tak rugi kan... buang segala dendam jauh jauh dan maafkanlah mereka...

Yelah.. saya akan belajar memaaafkan semua orang....

 ya Allah sebelum aku tidur malam nie.. lembutkanlah hatiku untuk memaafkan semua orang dan jadikanlah ingatan.. dendam dan kemarahan aku hilang dan luput dari ingatanku sebaik sahaja aku melelapkan mataku.. agar tiada sakit hati.. dendam dan kemarahan lagi keesokan  harinya... aku ni suka kumpul  dan pendam... ampunilah dosaku ya Allah.." amiinnnn. 

Tapi ya Allah.. Kau masukkanlah kesedaran ke dalam hati hati mereka agar mereka memahami hati orang yang mereka akan..sedang dan telah sakiti. Moga mereka tidak akan mengulanyinya lagi...amin....

Oopss.. aku ada baca ...cara untuk membuang ego masing masing adalah dengan cara membasuh dan sental tandas... ego sendiri boleh ditundukkan.. kita guna tandas.. ahlinkeluarga guna tandas... sesedap orang guna..reti duduk..buang air.. mandi aja.. kita pula yang ikhlas untuk menyentalnya... MasyaAllah sungguh berat bagi orang orang yang besar egonya untuk putvaside their ego or laIness just to clean the toilet...

Ala..xhabis habis  sedih pasal tandas... ko sendiri tulis yg di atas ko sendiri yang dendamkan pasal tandas..

 yela... yela.. orang nk maafla dan lupakanla sebelum tido malam ni.. skrg bukan nak tido lagi.. huhuhuhu

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails