Saturday, July 12, 2014

CATATAN PANTANG DALAM RAMADHAN 2014

          Mata saya tak mau tido.. keras saja.. mulala  menggogle apa sahaja.. saya google bengkong modern.. elok sangat bengkong moderm yang saya jumpa tu.. material nya bukan dari latex.. imported.. menyerap peluh.. xmenggatalkan kulit.. regenya.. rm230..  yang 4 panel.. kalau pakai boleh meliputi pinggul.  Dan boleh dipakai selepas bersalin juga untuk di buat korset untuk meneruskan pengecilan perut yang vuncit selepas bersalin.. cuma perlu lipatkan satubbahagian ke dakam dan jadikannya 3 panel...sangatttt lah saya berkenan.. tp kewangan tidak mengizinkan... huffffff......


        Maka saya google plk bahan bahan bertanggas.. saya ingin bertanggas macam bersalin dulu dulu... ada jenis daun daun yang elok digunakan dalam acara tanggas basah.. basahni maksudnya bertanggas dari wap air rebusan daun daun herba tu. Antaranya adalah daun inai, daun mengkudu, serai wangi, pandan, daun limau purut, manjakani, daun ape lagi tah..lupa.. sapa nak tahu bleh google sendiri ye.   Mmg kat sekitar sini ada daun daunni.. tapi biasala nak suruh org ambilkan... tentu orangtu rasa malas sikit.. kalau saya dh boleh bawa kereta.. mmg saya akan pergi ambil sendiri... senangkan... ada juga orang jual secara online.. rm24 sebungkus.  Boleh pakai 3x.. aduiii..tak tergamak nak beli bila daun daun tu ada je bersepah.. jadi baja tanah jepun kalau tak di kutip.. tapi buruh kasar yang nak pi ambil tu xadalah.. saya jenis tak suka mengarah dan menyusahkan orang lain...rebus mengkudu dan daun limau tu je lah.. daun pandan bleh minta sedekah dgn jiran belakang runh.. hohoho..tupun kalau kulit muka saya ni tebal...



         Dahtu sb mata tak mengantuk.. saya membelek nota  zaman saya mengandung... terjmpa dengan puisi ini... puisi tatkala hati berkecamuk la ni.. bila baca... alahai.. rsa macam dalam mimpi aje saya nengandungkan muhammad ibrahim dan sekarang dia sudah di syurga....moga mnjadi kenangan nnti..

Air tenang di sangka selamat
Tidak terduga pusarnya bahaya
Senyum di bibir sungguh memikat
Hati di dalam menangis hiba

Tangis di hati siapa yg tahu,
Telan sendiri bersama zikir
Moga sabar sentiasa bertamu,
 Di seka tangis hingga berakhir

Diluah xboleh di pendam xboleh
Hati sebak memendam pilu
Di buang xboleh di simpan pun xboleh
Moga ia cepat berlalu

Rasa ramai tapi satu
Bila satu rasa pilu.
buat apa ramai jika tak sebulu
Baik seorang dari beribu

Hati sama merah
Darah sama mengalir
Ujian tiada searah
Belajar redha dgn takdir

Semasa saya mengolah puisi ini..saya benar benar rasa keseorangan.. tiada siapapun mengerti derita jiwa saya. di sekolah, saya rasa sendiri. di rumah juga rasa sendirian ditemani Muhammad IBrahim yang bergerak aktif dalam perut. Bila kita rasa sedih, memang kita rasa keseorangan..biasala bila manusia dirundung duka nestapa..
padahal Allah itu lebih dekat dari urat saraf kita .. huhuhu..

Ok..nk cuba tidurla.. harap boleh jaga menemani ank utk sahur nanti.. entah nk masak apalah utk sahur.. suami dh masakkn nasi dan lumur ayam dgn garam kunyit...xlalula tekak ank nak mkn nasi dgn ayam goreng kunyit jer hehari.. adeh..  Esok puasa hari yang ke berapa ya, hurm.. kena hitung harini.. nanti nak kena ganti.. hai, anak ku Mohammad Ibrahim.. kamu buat apa di seberang sana agaknya....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails