Monday, May 25, 2015

KEMATIAN

Assalamualaikum...


Kematian itu adalah satu tazkirah...peringatan kepada yang hidup. Kawan saya seorang lecturer KUIS... Dengan 5 orng anak yang masih kecil telah kehilangan suami yang juga seorang lecturer UIAM DI Jabatan Bahasa Arab. Asbab panggilan ke kahdrat Allah hanyalah demam panas selama 3 hari yang membawa kepada jangkitan kuman ke seluruh organ dalaman.

Hiduop selama berbelas tahun bersama... Saat kematian hanya 3 hari demanndan semalaman koma.. Terus mengadap ilahi dalam keadaan tidak sedarkan diri... Bayangkan betapa banyaknya perkata dan kemaafan yang hendak disampaikan Antara keduanya jika mereka tahu merek akan berpisah.

Setiap hari kita dengan pasangan, tentunya ada bermasam muka, kata kata yang mengguris hati, perbuatan yang tersalah, salah faham dan sebagainya.. Sehinggqa menimbulkan kegeraman....Kebencian..dendam dan sebagainya.. Adakah kita akan terus dengan perasan begitu jika kita tahu bahawa 3 hari lagi pasangan kita itu akan pergi meninggalkan kita?

Ia merupakan tazkirah bagi saya.. Sungguh terkesan.. Yang meninggal itu adalah guru bahasa Arab saya ketika berada di sekolah Maahae Muhammadi Perempuan. K.b, seterusnya kami berjumpa di UIAM dan terus menuntut ilmu b.arab dengannya. Akhirnya sahabat saya menjadi isterinya... MasyaAllah.

Saya yakin sahabat saya itu seorang yang sangat kuat dan tabah...bersemangat waja sekeras besi... Kami yakin beliau mampu oerli lebih jauh lagi dalam mendidik dan menyebarkan ilmu kepada student dan juga masyarakat...ank nya juga hebat hebat belaka..

Tak dapat nak dibayangkan Bagaimana jika saya yang mendapat ujian itu.. Masyaallah... ALLAH uji dengan ank pun saya rasa sudah begitu pahit..bagimana dengna kehilangan Teman yang memberi kekuatan.. Dokongan dan keselamatan kpd saya..




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails