Monday, January 18, 2010

Sedikit manisan untuk iman


MAKANAN DAN MINUMAN UNTUK AHLI NERAKA.

Saya mendengar kuliyah yang disampaikan oleh Ustaz Azhar Idrus dari Terengganu, amat menggerunkan sekali…terfikir dan teringat semula tentang solat yang selalu saya tunaikan dipenghujung waktu…aduh…menakutkan sekali….
Selama 70 ribu tahun ahli-ahli neraka merayu Malaikat Zabaniah..tetapi tidak dilayan olehnya. Maka ahli neraka mengadu kepada Allah akan hal itu. Maka Allah memerintahkan malaika Zabaniahh mendengar rayuan ahli neraka. Maka Malaikat pun bertanya apakah yang kamu mahu sehingga mengadu kepada Allah..maka ahli-ahli neraka meminta untuk meminum seteguk air, maka Malakatpun memberikan minumam dan makanan yang dipinta itu.
Minuman daripada:

Hamim- air tembaga. Bila hendak mengambilnya sahaja, akan luruh isi-isi tangan tingal tulang temulang, baru nak angkat, jatuhlah mata kerana terlalu panas, bila menelannya luruh segala isi perut.
Air mayat- air busuk yang kleua daripada mayat. Macam mayat yang pada hari ketiga akan keluar air busuk.bila meminumnya akan mengelupas kulit-kulit mereka itu.orang yang memakannya adalah daripada golongan orang yang tidak menutup aurat.

Makanan daripada buah Zarqum. Buah berduri yang pokok yang tumbuh di dalam neraka. Kalaulah buah Zarqum itu dipotong sedikit dan diletakan di dunia, nescaya akan musnah segala pokok dan manusia di dunia ini kerana kepanasannya.bila memakannya, maka cairlah gusi dan keluarnya api dari mulut pemakannya. Jatuhlah daging-daging badan mereka.

Bercakap tentang buah Zarqum ini..saya teringat kuliyah masa belajar di UIA dulu…lupa pulak nama ustaz say aitu, namun peristiwa tentang buah Zarqum itu tetap saya ingat…..sedikit sebayank yang saya ingatlaaa..kalau ada yang tersalah, silalah pembaca betulkan ye…

Abu Jahal pada zaman Rasulullah adalah adalah sebuah nama gelaran. Gelaran ini diberi kepada bapa saudara nabi Muhammad. Nama sebenarnya adalah Umar….iyee..saya tahu, mesti korang tekejut skitkan..mesti korang kata..eh….Umar tukan sahabat Nabi tu…iye..memang Umar tu adalah name salah seorang sahabat nabi…tapi nama Umar pada zaman Nabi Muhammad dulu, ada 2 orang…seorang sahabat nab, sorang lagi Umar…tapi setelah 1 peristiwa ini…orang pun memanggilna abu jahal kerana kejahilannya tentang buah Zarqum…salah seorang pemuda mendengar percakapan Nabi Muhammad tentang buah Zarqum tetapi tidak tahu apakah jenis buah itu, lalu dia berjumpa dengan bapa saudara nabi(umar)

oleh kerana ingin dikenali orang yang bijak dan serba tahu, bapa saudara nabi pun kata..alaaaa, buah Zarqun tu…aku pun pernah makan..buah yang sangat sedap.maka sampailah khabar itu kepada Nabi Muhammad…maka Nabi pun menjelaskan bahawa buah itu adalah makanan ahli neraka yang bila memakannya semua isi perut akan luruh..maka malulah bapa saudara nabi dan penduduk mekah pada masa itu menggelarkannya abu jahal atau jahil.

Satu lagi perkara yang dah biasa dengar tetapi xberapa pasti hukumnya. Ustaz Azhar idrus ini juga ditanya tentang menceraikan isteri ketika sedang marah. Jawapannya jatuh talaknya kerana sememangnya orang yang menceraikan isteri ketika sedang marah.mane ada orang ceraikan isteri ketika sayang, kecuali tak sengaja ketika di (cokek)bahasa orang timur(geletek), atau orang mengigau,orang yang dipaksa atau orang yang gila atau sasau….Allahu a’lam..semoga dijauhkan dari kita semua.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails