Friday, March 4, 2011

mengumpat atau Fitnah..itu sama sahaja

asslamualaikum....

orang kata kalau kita bercakap pasal orang lain walaupun benar itu dikira mengumpat...dan jika bercakap pasal orang lain yang tidak benar itu dinamakan fitnah...kedua-duanya adalah dosa besar yang membuatkan pelakunya rugi....

seorang wanita sudah sinonim dengan menumpat..heheheh, jangan marahkan saya yer wahai sahabat wanita di luar sana. mungkin bukan semua...tetapi saya nak menjuruskan kepada saya..saya sejak dua menjak ini, merasa susah sangat menjaga lidah dari mengumpat. maka saya telah meng google masalah saya ini...baik saya copy paste di sini, untuk ingtan saya dan renungan kawan-kawan juga.

Mengumpat ialah menceritakan atau menyebut keburukan atau kekurangan seseorang kepada orang lain.
Rasulullah S.A. W. menjelaskan mengenai mengumpat separti sabda nya bermaksud "Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya" (Hadis Riwayat Muslim)
Mengumpat berlaku sama ada disedari atau tidak. Perbuatan itu termasuk apabila menyebut atau menceritakan keburukan Biarpun tanpa menyebut nama pelakunya tetapi diketahui oleh orang yang mendengarnya.Memandangkan betapa buruk dan hinanya mengumpat, ia Disamakan seperti memakan daging saudara seagama. Manusia waras tidak sanggup memakan daging manusia, inikan pula daging saudara sendiri.Dosa mengumpat bukan saja besar, malah antara dosa yang tidak akan diampunkan oleh Allah biarpun pelakunya benar-benar bertaubat.Dosa mengumpat hanya layak diampunkan oleh orang yang diumpatkan.Selagi orang yang diumpatnya tidak mengampunkan, maka dosa itu akan kekal dan menerima pembalasannya diakhirat.Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya."Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat" (Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad)

Mengumpat dan mencari kesalahan orang lain akan mendedahkan diri pelakunya diperlakukan perkara yang sama oleh orang lain. Allah akan membalas perbuatan itu dengan mendedahkan keburukan pada dirinya.Sabda Rasulullah S.A.W. "wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan jangan lah kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya,dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri" (Hadis riwayat Abu Daud)

Pada rekod amalan mereka akan dicatatkan sebagai perbuatan menghapuskan pahala.Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud :"Perbuatan mengumpat itu samalah seperti api memakan ranting kayu kering".Pahala yang dikumpulkan sebelum itu akan musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi.Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili, diakhirat seorang terkejut besar apabila melihat catatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya didunia. Maka, dia berkata kepada Allah "Wahai Tuhan ku, dari manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah melakukannya".Maka Allah menjawab :"Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui".Sebaliknya, jika pahala orang yang mengumpat tidak ada lagi untuk diberikan kepada orang yang diumpat, maka dosa orang yang diumpat akan dipindahkan kepada orang yang mengumpat. Inilah dikatakan orang muflis diakhirat nanti.Memandangkan betapa buruknya sifat mengumpat, kita wajib berusaha mengelakkan diri daripada melakukannya. Oleh itu perbanyakkan lah zikir supaya dapat menghindarkan diri daripada mengumpat.

Nauzibillaihi minzalik.....minta dijauhkan...saya bertekad tidak lagi mahu lagi terjerut dengan perangai ini walaupun sebagai kaedah bela diri.saya takut kalau-kalau pahala yang yang terlalu sedikit ini akan hangus terbakar dan saya terpaksa menerima dosa orang lain pula, sedangkan dosa sendiripun sudah berjuta-juta lemon.....saya insaf.....

3 comments:

UmmuFarhan said...

salam,

ramai org suka mengumpat sebab rasa best bila dapat mengata orang..sebab tu org suka bergossip..semoga saya pun terhindar drpd mengumpat org.

Amie said...

Assalam,
mohon share ye... bagusnya dapat ilmu pengetahuan begini...

SHAFIDA said...

boleh share Amie..sayapun cedok2 juga..sebarkan ilmu......by the way..slamat berkenalan ye amie

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails