Wednesday, November 23, 2011

Sebelum Bersalin...aku teringin......


Assalamualaikum kepada semua pembaca setia blog saya....huk aloh..ada pembaca setiake? hahahaah. pembaca setiatu saya sendirila...sehari buka blog sendiri 3,4 kali baca entry sendiri dan senyum sendiri...

tapi tak apa.....saya suka....gembira dan puas hati bila isi hati dicurahkan di sini....buat pengajaran, pedoman dan menandakan saya masih lagi di sini...

saja nak sharekan perkara-perkara yang saya teringin nak lakukan sebelum bersalin... tarikh bersalinnya 15/12 nie. tapi khamis mlm jumaat terdekat ni (lusa la tu) saya akan balik ke Kelantan bersama anak-anak lebih awal untuk preparation bersalin di sana. tapi dalam hati sayani masih tertinggal saki baki perkara-perkara yang sangat ingin dilakukan sebelum bersalin dan mungkin tidak dapat tunaikannya..sedihpun ada, namun apa nak di kato......masa mencemburui saya....

ok, jom saya senaraikan apa yang ingin lakukan...hehheheh

1. ingin sekali nak jahitkan baju kurung anak-anak perempuan saya sendiri sebelum bersalin. kain cotton murah dah beli, tapi seharian dengan ank-anak memang tak cukup untuk memotong,apa lagi menjahit + pergerakan terbatas untuk membongkok kerana memboyotnya perutt :(

2. Ingin sekali menjamah cup cake cheese orio. samaada menempah (xsabar nak makan) atau (buat sendiri- kerana orang yang nak ditempahtu susahnya nk di contact)bila goggle, memang senang,tp barang-barangnya tu aduhai..kena ajak suami pi beli...dan biasala bila hujung-hujung bulan, fulus laisa kasirannnn.... bolehje nak beli, tp fikir-fikir malas+nk makan cepat+takut tak menjadi= teringin tingggal teringin.

3. ingin sekali membuat hasil kraftangan menggunakan felt. sudah saya usha banyak blog untuk beli kain felt nie, tapi pelbagai masalah pula yang timbul. last sekali terfikir, sempat sampaike kain felt dan sempat buatke, dah nak bersalinnie. balik kampung kang,asyik mengadap felt ajer, anak-anak terbengkalai, takkan ummi pula yang nak tolong uruskan anak-anak. maklumlah, saya ni kalau buat sesuatu, yang lain sume terbengkalai. maka niat itu di kepit-kepit.hahahah macam nak buang air kecil kan..hahahhaha...memang itulah gayanya...tak sabarrr, tapi tak boleh buat...

Namun disamping keteringinan itu, ada banyak enda yang wajib saya sattle kan sebelum balik kampung ,kerana masa saya datang semula nanti, saya sudah ber bayi kecil (sila jangan tiru ayat yang salah ini, heheheh) dan dalam pantang hari ke 16.....jadi, wajib lakukan sebelum balik....

1. kemaskan sekemasnya bilik yang selama ini hanya dihuni oleh baju2 yang berselerakan. kena clearkan betul-betul, buang apa-apa yang menyempitkannya kerana mungkin ummi akan datang temankan saya di sini barang seminggu. manala ummi nak tidur nanti...kesian ummi.

2. Nak clearkan semua sawang-sawang di dinding dan syiling-syiling rumah serta kipas-kipas, kerana kondisi sekarang rumah sudah banyak habuk, bahaya untuk bayi baru lahir nanti

3. Nak bersih dan rapikan bahagian dapur, supaya balik waktu pantang nanti, dapur tidak semak dan senang nak minta suami tolong masak atau ummi nk masak. lagi-lagi bila ada tetamu berkunjung, takdelah malu sangat dengan keselerakan dapurtu nanti. (sebab rumah kami kecil sahaja, duduk kat ruang tamu, terus nampak sehingga ke dapur.

4. yang paling penting paking baju sendiri,baju anak-anak dan barang-barang baby..semuatu belum lagi saya lakukan. nak kena segera nie. takut tertinggal apa-apa yang penting.


haa, tengok begitu banyak sekali benda yang nak dibuat sehingga tak terbuat apa-apa....asyik berehat...berehat...berehat...banyak mengah dan sakit urat dan bawah perut sekarangni, berdidi lamapun tak bolhe, bergerak banyakpun mengah.....hahaha + malaspun adooooooooooooooo.....

ok, semoga saya selamat balik bersalin, dipermudahkan bersalin, senang dan selamat dan selamat kembali ke sini semula untuk menyambung perjuangan yang belum selesai bersama keluarga tersayang ..doakan saya selamat ya kawan-kawan...aminnnnnnnnnn


4 comments:

zuliana said...

salam k.sha...tahniah..oyak pn...

zuliana said...

*xoyak

shafida said...

hehehehhe, zu...sajeje xoyak..sbb dgr kabar zu pun teruk alahan..tp k.nik tahu lamo dah.hehehehhe...alahan lg ke? bsalain bln 12 jgkkan..semoga semuanya selamat ye zu.

armouris said...

info tentang berpantang selepas bersalin - Cara Bertungku Dengan Mudah Semasa Berpantang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails