Thursday, February 5, 2015

JANGAN KETERLALUAN DALAM BERIKLAN

Assalamualikum,

Sekarang, business  online berkembang betul. peniaga online bercampah macam cendawan tumbuh selepas hujan, kan.

sebab ada jutaan peniaga onlinelah, maka para Peniaga online mesti menonjolkan diri .. seperti sebutir batu putih di antara jutaan batu hitam.. terang dan jelas batu putih itu walaupun dari jauh.. betul tak.

makanya, ramailah peniaga online yang cuba pelbagai cara untuk menontolkan produk yang dijual. itu semua tak salah.. memang tak salah. tapi ada sesuatu yang di sebalik tak salah itu. peniaga online hendaklah jujur semasa menaikkan iklan di internet.


Bila saya terlibat dalam bisness online ini, ada beberapa pengiklan online yang menaikkan iklannya melebihi kerasionalan aqal kita.  nak baca pun rasa ia keterlaluan.. susah nak cakapla.. takut terasa pulak rakan niaga onlinen yang lian.
kalau produk tu bukan untuk kurus.. janganlah cakap  pakai  baru seminggu, baju 10 tahun lepas dah boleh muat.. alaahi... bukan produk kuruspun.. .. apapun kemasinan atau keajaiban barang tersebut... janganla di war-warkan kekurusan yang terlampau drastik itu...naiklemas saya membaca nya.

Maaf ya kawan-kawan yang jual air garam.. sayapun jual produk ana edar garam sole tu.. cuba cerita yang boleh difahami, elak manipulasi pengguna.. kasihan tau orang lain yg betul-betu nak kurus.

Begitu juga dengan tamarcocoa. saya tak berani nak clainmia milkbooster anda. saya selalu bagitahu, boleh cuba sebagai ikhtiar.. tapi tambahkan atau pekatkan susu kerana di dalamnya ada cocoa dan kurma. cocoa kan agen penenang.. ibu2 yang nak hasilkan banayk susu semasa mengepam, kena dalam keadaan tenang, sebab tu dicadangkan masa mengepam, cuba banyangkan bayi anda, kalau ada gambar lagi bagus, tatap gambar bayi anda.. fokuskan kepada bayi. insyaAllah, susu akan terasa keluar memancut. lupa dah apa istih
lahnya.. dah lama tinggalkan pasal penyusuanni.

Jangan lupa juga kepada konsep demand and supplybuat ibu-ibu yang menyusukan baby. kalau baby kurang hisap, breast akan assume bayi hanya perlukan sebanyak hisapan itu sahaja. maka beberapa hari lepas itu, breast akan kurangkan jumlah pengeluaran susu. ibu msti cuba untuk erikan bayi sekerap mungkin susu  badannya.. direct BF untuk merangsang penghasilan susu anda. kalau bayi tak nak hisap, boleh cuba power pumping.. boleh google ya. saya xsempat nk  cerita di sini. 

Apapun all the best kepada semua peniaga online seperti saya. moga rezeki kita bertambah dalam keberkatan, insyaAllah.. ingatlah apapun usaha kita, ia akan kembali kepada kita semula. elok usaha , eloklah buahnya. begitu juga sebaliknya.

caw cin caw.. saya nak ambil faqihah dan asma dari sekolah. 

tq kerana sudi membaca.
maaf atas segala yang terasa



1 comment:

Najib Ariyan Ali Basha said...

terima kasih nasihatnya... sebagai pembeli saya akan lebih berhati2 pada iklan berlebih2an ni... bahaya juga kan...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails