Tuesday, October 4, 2011

Nak Belajar Menjahit

assalamualaikum,

di dalam keadaan perut yang memboyot ini, semakin hari perasaan ingin belajar menjahit dan memiliki mesin jahit semakin mendalam..hahahhaha

wahai incik suami...saya nak beli mesin jahit.huhuhuuhuhhuuhuh.....

dah tak sabar rasanya nak test menjahit dengan mesin jahit brother nv30 ataupun apple tu....berangan sungguh saya. semangat punya pasal,sanggup saya bangun malam untuk mengoggle cari blog-blog yang menayangkan mesin jahit masing2 serta hasil ke kreatifan mereka. tapi bila google ajer cara jahit baju kurung....minta ampun..saya langsung tak faham..maklumlah memang buta zero pasal menjahitni. rasa juga kerugian tak belajar zaman anak dara dulu. tak pernah terfikirpun...kenapalah agaknya ye..maybe sebab mak sayapun tak minat untuk menjahit baju.semua baju kurung kami ditempah.dari kecil hingga tua2 gini.. kat kelantan, harga tempah sehelai baju masih murah jika nak dibandingkan di kl sekarangnie. dlu 1 pasang rm15 ajer..pastu naik ke rm18. sekarang masih adalagi yang menawarkan harga rm25. tapi bila balik kampung baru-baru ini, tukang jahit lama keluarga kamitu dah naikkan hingga rm30 sepasang. emak saya berbunyi juga.tapi apa nak buat, memang dah rasi dengan air tangan tukang jahittu.. nak tak nak,pejam mata dan bayar jerla..

incik suami....tolonglah saya nk beli mesin jahit, nak belajar menjahit...erkkkk....yerke nk belajar menjahit? ke nak beli mesin jahit dan buat tukun kat rumah ajer.huhhhohohohohohoho.......adakah perasaan ini hanya penyakit sementara bawaan budak.huhuhuuuh.... xtahu nak kata. yang pastinya setiap saat, fikiran saya melayang kepada wajah2 mesin jahit idaman saya itu...terukkan...angaukan mesin jahit plk sekarangnie. nasib baik fulus kurang gempak..kalau fulus banyak, sah2 saya dah ke kedai mesin ..huuuhhuuhuh

3 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum,

Saya sokong hobi menjahit ni. Amat bermanfaat terutama untuk buat pakaian raya anak2 dan suami.

Memang kena korban sikit wang dan masa untuk belajar menjahit. Tapi berbaloi... Tambahan pulak sekarang ni semua benda boleh dipelajari dari dunia maya... Semua di hujung jari... :)

Good luck ya.. :)

shafida said...

itu dia orang terrer dalam jahit dan menyulam dah datang..seronok saya menjamu mata dgn hasi seni saudari...betuah suami dan anak-anak..

seni itu boleh dipelajari,tp klau dah tak berseni..payah jugak nak mahir tu...mcm saya ni.huk huk huk

Unknown said...

Assalamualaikum Shafida,

Terima kasih jenguk blog saya. Tak de la pandai sangat menjahit ni,cuma dulu waktu belum kawin ada belajar asas sikit2.

Shafida kalau minat dah ada, cuba je mana yang teringin nak buat. Mesti boleh. Saya pun banyak benda2 kat internet tu berangan nak buat, tapi ntah bila nak buat, memang tak bergerak..

Apa2 pun, saya betul2 sokong Shafida. Tu yang menjenguk bila tengok tajuk entri nak belajar menjahit tu.. :). Nanti kalau dah ada hasil, masukkan dalam blog ya, boleh kongsi2 tengok.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails