Thursday, November 11, 2010

Assalamualaikum,

selamat bekerja semua...samaada bekerja di rumah atau di ofis...termasuk di sekolah..
kepada guru-guru...penatkan mendengar semua masalah murid-murid dan pelajar-pelaajr kita yang semakin hari semakin memeningkan kepala.

kalau sekadar tak pandai membaca, tak pandai menulis, tak pandai mengaji, boleh lagi guru-guru bersabar dan mengajar sampai pandai..insya Allah....

tapi kalau dah termasuk kes-kes disiplin..tak tahu nak kata apa...ustazah-ustazah kat sekolahpun bukan tak nasihat,
bukan tak bagi peringatan
bukan tak pernah memperdengarkan tokoh-tokoh yang boleh ditiru akhlak termasuklah Rasullullah S.W.A
tapi gelaja maksiat dan akhlak yang buruk tetap berleluasa dan sekarang telah menular di kalangan murid sekolah menengah dan yang lebih membimbangkan ia juga letak terjadi di sekolah rendah...

setakat bergaduh, smack down, mencuri, menipu...itu guru-guru sudah lali..dan insya Allah boleh ditantangani...
tapi kalau dah masuk bab-bab simpan video lucah...
atau.....ambil gambar bogel sendiri dan simpan dalam pendrive untuk diedar kepada kawan-kawan
atau dah ada yang berpakwe makwe...
ada diari yang penuh ditulid memoro-memori indah tentang peristiwa-peristiwa yang telah "dilakukan" bersama pakwe yang selalu terbayang-bayang.....??

adakah mak-mak ayah-ayah di luar sana senang duduk tak?

guru-guru pun pening kepala....?
bagaimana murid sekolah rendah terlalu advance sebegitu....
di mana makayahnya ketika murid-murid tersebut merayau-rayau bersama pakwa makwe nya...
dimana ibu ayah mereka ketika murid tersebut meminjam videocam ayah untuk merekod gamabr bogel dan aksi lucahnya....dan di savekan dalam pendrive...

mak ayah xpernahkah mahu mengetahui apakah yang ada dalma hp anak-anak
tak ada perasaan ingin tahukah kemana perginya anak-anak dara kita petang-petang....????

entahlaaahh.....

saya berdoa agar anak-anak kita dilindungi Allah dari semua kejahatn dunia dan segala isinya yang membawa keburukan dan merosakkan aqidah dan akhlak anak2 kita nanti..amennn...

kalau murid kurang hajar mcm video kat bawah niepun guru-guru akn surrenderlaa....mak ayah mereka tahu ker perangai anak-anak kat sekolah...sebab tu, kepada semua makayah silalah berjumpa dengan guru a
nak-anak sekali sekala, tanya perkembangan anak-anak sendiri....bukan serahkan bulat-bulat kat guru untuk mengajar dan membentuk anak-anak.

insya Allah, peringantan untuk saya juga...

1 comment:

UmmuFarhan said...

Salam,

Shafida, mmg merisaukan gejala sosial di klgn remaja skg. budak2 darjah 6 skg ni dah pandai bermain cinta..ibubapa yang perlu memainkan peranan, pendidikan awal bermula dari rumah itu yang penting. smg ank2 kita dilindungi Allah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails