Friday, November 5, 2010

Kem Literasi Solat.

Assalamualaikum semua dan selamat bercuti sempena hari depavali.

Sebagaimana yang semua tahu (lebih-lebih lagi yang dah ada anak sekolah )sekarang nie student sekolah dah abis peksa akhir tahun, jadi guru-guru sambil sibuk menanda kertas peksa, semuanya turut dikerah untuk memenuhi program-program lepas peksa utk murid-muridnya. dewan sekolah saya dibuka terus (xtutup-tutup)selepas dari hari last peksa. maka, Penyelia petangpun terus mengarahkan guru-guru membuat apa sahaja aktiviti berfaedah agar masa terisi dengan aktiviti2 yang memberi ilmu.

Antara aktiviti yang kami buat adalah hari keselamatan.bunyikan siren atau loceng panjang (dari biasa)utk latihan kebakaran, slot matematik, slot bahasa inggeris, slot agama islam ( sirah nabi) dan banyak lagi. dan diantara banyak2 program itu, Kem Literasi al-Quran lah yang saya rasa paling hapenning dan memenatkan juga....kenapa? emmmm sebab saya pun menolong sama. ;)

guru-guru agama mengumpulkan murid yang tercicir (atau masih tersangt lemah dalam bacaan IQRA' (buku 1 -3 ) utk dipulihkan. pada hari itu, saya pun berpeluh juga mahu memulihkan mereka..target guru-guru adalah menaikkan bacaan IQRAK' setiap murid dari buku 1 akan ke 2 @3@4 sekurang-kurangnya melangkah je satu buku lainpun dah sesangat memadai....(memang berpeluh ketiak)..nasiblah muridnya cuma 33 orang shj..

namun setelah kami berhempas pulas , terdengar lagi cakap-cakap sumbang dari guru-guru lain tentang kelemahan guru-guru jQAF dalam menjalankan tanggungjawab mengajar. diaorang kata.....apalah guru jQAF....sepatutnya dah ada jQAF nie,xakan ada dah murid yang tak pandai baca IQRA; atau al-Quran dan tercicir.... amboi mulut.....xsayang mulut betul!

kalau begitu lah sifirnya....maka gagallah setiap guru pemulihan yang ada di setiap sekolah tu! yerlaa...dah lama guru pemulihan ada, tapi murid yang tak pandai baca b.melayu tetap ada...sekarang nie kerajaan mewujudkan LINUS pulak utk mate dan sais....terbaru pula, ada LINUS tegar pulak! tu kenapa plk jadi begitu..bukankah guru tersebut juga telah berpeluh sampai ke ketting (semua paham ker makna keting tue...hehehehbahasa melayunya xtahulaa, tapi dbahagian body yg atas tumit kit atu)nak memulihkan budak lemah....(angin juga saya dibuatnya)

kenapa sesetengah individu tidak dapat menerima guru jQAF itu seperti guru pemulihan yang lain....itukan guru luar norma.....guru jQAF dan guru pemulihan...ejaan sahaja yang berbeza...tanggungjawab dan tugasannya sama...mungkin guru jqaf diwajibkan menjalankan beberapa kem atau kursus2 kepada murid-murid...rasanya lebih hebat lagi bebanan nya .....(issshhh...kang kena pelakung marah pulak dengan geng pemulihan kat sekolah..hehehehehehe.....)

di dunia nie pun....sepatutnya xadalah orang yang yang tak beriman sebab Allah dah utuskan Nabi , bagi al-Quran lagi, sunnah Nabi pun ada, tapi kenapa ada lagi yang sesat..ada lagi yang enggan pakai tudung...... apa-apapun janganlah memperlekehkan usaha keras seseorang....bukan semua murid ada peluang utk belajar mengaji dari kecil dan boleh absorb pengajaran yang diberikan sekaligus (on the spot) kasihanla guru-guru tersebutkan......usaha mereka tidak dihargai...malah diperkecil-kecilkan lagi.

Seseorang yang telah menghantar surat terbuka teguran utk guru jQAF. boleh klik kat sini (sory keratan akhbarnya saya tak sempat ambil).... mungkin ada sebahagian guru begitu, tapi janganlah di buat surat terbuka, nanti kerana nila setitik rosak susu sebelanga..kesian kawan jqaf saya, selepas keluar kat Utusan Malaysia (rasanya laaa) tentang surat itu, kawan saya pergi sekolahpun semua guru-guru pandang lain macam...macam wat salah pula. kesian...sekarang nie GB dan kakitangan pejabat pun dah senyum sumbing ajer (nganyying).....apelah nasib guru agama kita.....


nota kaki: nganyying- sindir

jom lihat sebahagian gambar KEM Literasi sek saya...yang buat kami berpeluh ketiak.... ;)


maafla gambar pun gini jer yang termampu tunjuk...line tnet xizinkan letak gambar byk2...

aik..nape ada gambar hijau plk tue....ambik mood baru....saja nak menenangkan gelodak perasaan bila dah penat dengr budak-budak baca IQRA'...hahhahahah


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails