Saturday, January 29, 2011

sms FITNAH..jahat betul

Assalamualaikum, semalam, suami saya telah menerima 1 sms begini:


“PERHATIAN: Sila sebarkan sekiranya nmpak (nampak) MYVi Putih No.Plat: WUS948 yang dipercayai dipandu oleh seorang lelaki berambut panjang atau wanita bertudung sila hubungi En. Rashid 0196267828.

“Suspek melarikan seorang bayi berusia setahun di dalam kereta ketika pemilik kereta menghantar anak ke nursery (nurseri) baru sebentar tadi di area (kawasan) Puchong. Keprihatinan anda amat dihargai ni (ini) berita benar. Sila sebarkan.”

saya mengucap panjang bila membacanya...sedih dan mengerikan bila mengenangkan keadaan si ibu yang telah kehilangan anaknya itu..bayangkanlah bayi berusia setahun yang masih menyusu botol dan tak pernah berjauhan dengan si ibu di bawa lari oleh penjenayang. entah apakah nasibnya di dalam kereta tersebut. mungkinkah dilempang sehingga pengsan kerana tak henti-henti menangis? mungkinkah kehausan setelah 4,5 jam meraung mengangis mencari ibu dan ketakutan kerana orang yang tidak dikenali bersamanya di dalam kereta? pelbagai kemungkinan yang saya fikirkan.

tetapi hari ini saya menerima berita ini:

Polis nafi ada kes culik budak di Puchong

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) berkata dakwaan berlakunya satu kes penculikan kanak-kanak di Puchong dekat sini yang disebarkan melalui Internet dan khidmat pesanan ringkas (SMS), semalam adalah palsu.

“PDRM menasihatkan anda semua untuk tidak terus menyebarkan spekulasi dan insiden yang diuar-uarkan. Terima kasih,” kata PDRM dalam laman sosialnya.

Media cetak dan elektronik dan orang awam di sekitar pusat bandar raya pagi semalam gempar dengan dakwaan berlakunya penculikan itu.

SMS yang diedarkan berbunyi, “PERHATIAN: Sila sebarkan sekiranya nmpak (nampak) MYVi Putih No.Plat: WUS948 yang dipercayai dipandu oleh seorang lelaki berambut panjang atau wanita bertudung sila hubungi En. Rashid 0196267828.

“Suspek melarikan seorang bayi berusia setahun di dalam kereta ketika pemilik kereta menghantar anak ke nursery (nurseri) baru sebentar tadi di area (kawasan) Puchong. Keprihatinan anda amat dihargai ni (ini) berita benar. Sila sebarkan.”- Bernama


alahai siapalah yang sanggup menyebarkan berita bohong ini....benda-benda bahaya macam ini boleh dibuat main-main lagi? tak tahulaa apa motif sebenar merekankan...namun kepada ibu-ibu yang selalu menghntar anak-anak ke nursery, berhati-hatilah bila mengeluarkan anak-anak untuk ke nursery. lebih-lebih lagi yang mempunyai 2,3 orang anak dalam kereta, sudah tentu mengambil masa untuk si ibu meng loadingkan anak-anak seorang demi seorang ke dalam nursery kan..haa...diingatkan,jangan meninggalkan anak-anak anda di dalam kereta yang tidak dikunci atau anda tiada di dalamnya...

alternatif lain, panggil sahaja petugas nursery tu, sambut sekali semua anak-anak kita. atau moms boleh keluarkan semua anak-anak, kunci kereta dan masuk ke dalam nursery secara berjemaah ok...untuk keselamatan anak-anak kita dan harta benda kita..

wassalam


1 comment:

sweetsal said...

macam2 kes skrg ni..kena sentiasa hati2..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails