Sunday, January 9, 2011

CAKAP-CAKAP ANAK

ASSALAMUALAIKUM SEMUA...ESOK DAH MULA BEKERJAKAN..MALAM NIE KITA BORAK DULU...

DI BAWAH ADALAH ANTARA DIALOG-DIALOG YANG PERNAH TERJADI DIANTARA SAYA DAN ANAK-ANAK

Muaz : mama, kenapa rumah baru kita panjang? muaz tak suka rumah panjang-panjang?
saya : itu dipanggil rumah teres. walaupun rumah itu nampak panjang, sebenarnya rumah kita kat tepi sekali tu aje, yang panjang-panjang tu sebab bersambung dengan rumah orang lain.
Muaz : Muaz xsuka rumah panjang-panjang. Muaz nak rumah satu-satu.(ewah-ewah budaknie nak bungalow plk...mama n abah nak beli rumah "panjang2" nie pun bepeluh samapai ke kaki!!!) kalau rumah panjang-panjang, nanti tak ada bilik.
Mama: rumah teres tu nampak aje panjang, tapi tak panjang. di dalamnya ada 4 bilik tau.anak-anak mama boleh pilih sorang satu.
Muaz: Muaz tak nak jugak rumah panjang, rumah panjang tak cantik...(eiiii geraMnya akuuuu dgn budak nie...kadang2 rasanya dia sengaja tak mahu paham dengan penerangan saya)

Muaz: mama, kalau rumah baru nanti, muaz dan faqihah duk bilik asing yer?
Mama: yer, duk asing, sebab muaz, faqihah dah besar.
Muaz: asma'?
Mama: yer asma' pun kena duk bilik lain jugak.....
Muaz: kalau asma' menangis, macammana?
Mama: nanti mama bagilah susu, bila dia dah tido nanti, mama letaklaa dia dalam bilik.
Muaz: kenapa mama tak nak tido dalam bilik asma'?
Mama: penatnya aku nak menjawab....
tidolah muaz...mama mengantuklah....sengaja aku putuskan begitu...aku xada idealaa nak jawab...rimas pun ada..huhuuuhuhuuh

Muaz :mama.....faqihah tak basuk berak.
maka datang si adiknya berlari-lari nak masuk tandas, mukapun dah tahu ketakutan, takut kena marah kat aku...
Mama :betulke Faqihah,aku membulatkan mata. nampak sedap jer duk atas kerusi empuk depan komputer, siap main2 komputer lagi..rupanya xbasuh berak lagi...nie buat aku hangen nih!!!
Faqihah :taklah, (berdalih lagi) Faqihah nak kencing....
aku cuba mengintai ke dalam tandas..betullah!! dia basuh berak...tak kencing pun...
Mama :haaa1!!!!!!!! aku menjerkah...betul ker tak basuh berak lagi????? aku membulatkan mata( supaya dia takut n tak berani nak cipta alasan lagi)
Faqihah :faqihah berak ajer tadi, faqihah nak basuhlaa nie.....air mata dah bergenang dahhhhh
Mama :bukanke mama dah ajar, setiap kali lepas berak (sory yer sapa2 yang tengah makan..bahasa kasar skit)(ke patutker saya guna buang air besar? xpatut !!!!!!!!!!!!terlalu panjang utk situasi saya yang sedang kemarahan)
Faqihah :Faqihah nak tunggu dia kering dulu...
Mama : tak terkata kerana terlalu geram..kalau korang..apa korang akan kata...tentunya banyak, tapi aku dah speechlessssssssssssssssss sebab dh terlalu geram + marah.....


Muaz : mama, mama anak sapa?
mama :mama anak Tok Ummi.
Muaz :abah anak sapa mama?
Mama :abah anak Tok mek?
Muaz :asmak anak mama ker?
Mama :yer..muaz, kakak FAqihah, Asma' sume anak mama.
Muaz :tak naklah..abang muaz nak jadi anak asma' lah...
Mama :ape kebendalah budak nie...tak paham ke sengaja tak nak paham..penatlaaa aku.....

2 comments:

shafida said...

aik...pelik betuilaa...blog nie kalo wat kaler macam2 tulisanpu bila post mesti itam ajer jadiknya..tapi cuba tgk perenggan tengahtu, ada plk kuar warna ijau..musykil betullaa..memang blog nie dagh rosak agaknya..terdelete mana2 kat setting kot..huhuhuhuhu

Anonymous said...

Anak2 yg dlm proses pembesaran adalah amat positif kalau banyak bertanya. tugas kita sebagai ibu bapa seharusnya memberi jawapan yang sebetulnya. sebab apa yg kita ckap benda tulah yg melekat dihatinya. kalau xpercaya try buka cerita yg diorng biasa tgk pasti mereka akan menginati dan dh hafalnya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails