Friday, January 28, 2011

salah siapa kalau anak nak tukar jantina nanti?

Assalamualaikum,

maaf kerana tajuk begitu kasar sekali...
Sudah tentu ramai dari kawan-kawan yang pernah menonton rancangan kanak-kanak Tom-Tom BAk di astro kan. semalam saya juga tidak terlepas dari menontonnya, memandangkan ank-anak setiap hari itulah channelnya sampai nak tgk beritapun kena bua tenet....

saya menyaksikan kanak-kanak berumur 5 atau 6 tahun dalam segment berbual-bual bersama pak Nil.. budak itu sungguh sweet, dengan rambut ikal mayang separas pinggang, ikal mayang lagi..tapi bila ditanya namanya..masya Allah, lelaki rupanya. saya terlupa pula namanya tapi yang mengesahkan dia seorang kanak-kanak lelaki adalah pangkal namanya Muhammad ...... n dalilnya lagi, ada seorang peserta juga telah menyatakan dia(merujuk pada budak tulah) seorang boy..
kalau bukan disebabkan namanya atau pengesahan dari peserta lain, memang saya tak sangka kanak-kanak itu seorang boy...salah siapakah ini? adakah salah kanak-kanak tersebut kerana memilih personaliti dan penampilan sebegitu? tepuk dada tanya aqal yang telah dianugerahkan..

"Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (tidak mempersekutukan Allah) tetapi orang tuanya lah yang menjadikan dia seorang yahudi atau nasrani atau majusi. Sebagaimana seekor binatang yang melahirkan seekor anak tanpa cacat, apakah kamu merasakan terdapat yang terpotong hidungnya? (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)

Rancangan tv sekarangpun tak putus-putus menayangkan hiburan dan rancangan untuk mencari bakat menyanyi, menari dan macam-macam. saya rasa sebab itulah anak-anak sekarang semakin malas untuk belajar dan mendalamni al-Quran dan agama, kerana media perdana sendiri semakin galak mengajak generasi ini ke arah itu. mungkinkah suatu hari nanti saya sendiri terpaksa bungkus sahaja tv ini dan masukkan bawah katil???

sama-sama kita fikirkan....

3 comments:

Fieza79 said...

itu la perasan jgk dgn kewujudan budak tu dlm rancangan aznil tu..mula ingat girl...tah ler besar nnt cmne pendirian dia kan..hrp2 tak seleweng kan...

UmmuFarhan said...

Astaghfirullahal 'azim..betul ke ni boy? tergamaknya parents dia. tak tahu la kot parents dia ada agenda lain ke wallahu'alam la. tapi..hurm. mudah2han jika niatnya salah, Allah beri mereka hidayah dan taufik untuk kembali ke pangkal jalan. bagi saya ini bukan isu kecil. tapi masa depan budak tu dunia akhirat.

anak saya pula shafida, asyik nak pasang cd aje..cerita kartun sampai xleh nk tgk berita. tapi semua cd kartun yg ayah dia beli tu ada moral values la. rmh kami xde astro kalau ada xtahu la dgn ayahnya sekali hantu tv. saya kurang gemar tengok tv. mmg nak kena tegas sikit sebab masa dorg belum baligh ni la kita nak bentuk. bila dah akhil baligh masa tu dah nak jadi buluh dah..smg Allah beri kekuatan pada kita ya..

mzhany said...

fida, a'ah lelaki...hany pernah tertengok gak sekali iklan dulu. hurmmm speechless kan..tak tahu nak cakap aper.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails